Danni van Amstel

artistiek onderzoek - conceptueel - experimenteel - installatie - omgeving

Het werk van Danni van Amstel is vaak een reactie op een bepaalde context. Daarbij wordt gekeken naar de manier waarop er gebruik wordt gemaakt van de ruimte en voorwerpen om vervolgens een toevoeging te maken die subtiel van aard is en het terloopse van het alledaagse benadrukt. Hierbij wordt het werk tot de essentie teruggebracht. Daarbij wordt goed nagedacht over de eigenschappen van het materiaal en de betekenis van het werk binnen de context.

Danni van Amstel (1986, Oss) behaalde aan het AKV. St. Joost haar Bachelor Beeldende kunst (2011) en haar Master Beeldende Kunst (2015). Sinds 2016 woont en werkt ze in Rotterdam.


tussen Waal en dijk - Op de foto is een vierkante stapeling van stenen te zien gemaakt door Danni van Amstel. De stenen zijn afkomstig van bakstenen die door de rivier gevormd zijn en aangespoeld op land. Het werk is getoond op een plek waar woningen plaats hebben moeten maken om de rivier “de Waal” ruimte te geven. Nijmegen-Lent, 2022
In een ander daglicht - DU2020 Publicatie (print op papier) 2020/2021. Voor de publicatie van DESTINATION UNKNOWN heeft van Amstel een opengeslagen publicatie als uitgangspunt genomen. Het werk roept vragen op over het afgebeelde. In eerste instantie lijkt er geen afbeelding te zijn op de opengeslagen twee bladzijdes. Wat als vanzelfsprekend ervaren wordt in de publicatie verliest bij beter kijken zijn vanzelfsprekendheid en laat het afgebeelde in een ander daglicht zien.
One Persons Haven door Hassan Hidare - Tour: One Persons Haven door Hassan Hidare (onderdeel van het project “De Persoonshaven”.) Rotterdam, 2018. 70 minuten durende tour tussen "de Peperbus" (waar een werk te zien was) en " galerie Gallery“ (waar een installatie bestaande uit verschillende werken te zien was). Tijdens de tour heeft Hassan Hidare anekdotes verteld over de tijd waarin hij opgroeide in de buurt, de veranderingen die er plaatsvinden in de wijken door de komst van nieuwe bebouwing en de indrukkende gebouwen die van een afstand te zien zijn.  
Huisnummer 247 en 249 - Project: De Persoonshaven, 2018 (keramiek en verf, 2 x 3 x 0,3 cm).Voor Huisnummer 247 en 249 bezocht Danni van Amstel verlaten woningen in de straat de Persoonshaven in de Rotterdamse wijk Feijenoord. De huisnummerplaatjes waren losgewrikt van de muur waardoor er op ieder plaatje een stuk muur is meegekomen. Van Amstel heeft de achterkant nagemaakt in keramiek, waardoor je als het ware vanuit het perspectief van de woning kijkt. Er is rekening gehouden met de afstand tussen de plaatjes zoals ze normaal gesproken in het portiek aan de muur hangen. Galerie Gallery Rotterdam
Residu - Residency bij Stichting Fabrikaat Art Laboratory in Nijmegen-Noord, 2018. Danni van Amstel benadrukt met haar werk de verwijderde elementen uit deze voormalige woonboerderij. Ze maakt met haar werk gebruik van de huidige publieksfunctie van deze plek. Door wrijving over de door haar in brons vergulde overblijfselen gaat het werk glimmen, waardoor het in eerste instantie onbeduidende spoor zichtbaar en verheven wordt tot iets van waarde. Hiermee geeft zij opnieuw betekenis aan de nog waarneembare overblijfselen van een vroeger gebruik.
Gedragen en Gewassen, 2016 - Twee papierenzakdoekjes, katoen en polyester
Screwheads - Interventie in de expositie ruimte, waarbij er in ieder gat (waar ooit een schroefkop in heeft gezeten) in de vloer een eigen gemaakte schroefkop is geplaatst. De kruis van de schroefkop is zichtbaar in het werk, maar door de spanning van de soldeerdruppel is de vorm van de schroef maar net zichtbaar en als schroef herkenbaar.
Overzichtsfoto: Screwheads - Solo tentoonstelling Spare Keys bij Moira in Utrecht, 2015
Zonder titel - Close-up. Glas, soldeer en keramiek, 2015
Zonder titel - Glas, soldeer en keramiek, 2015. Danni van Amstel heeft van een glazen rekje met metalen houders uit haar eigen badkamer mallen gemaakt. De metalen houders zijn opnieuw gegoten in metaal, waarbij de naad van de mal ook mee is gegoten in de vorm. Ook in het glas is het maakproces zichtbaar, zo is de glazen plaat uit haar badkamer op een gipsen plaat de glasoven ingegaan. In de oven is het glas vervormt doordat de gipsen plaat barsten kreeg en ook door het smeltproces van het glas zelf.