Niels Post

conceptueel - digitaal - fotografie - installatie - internet

Niels Post is beeldend kunstenaar en actief als mede-oprichter van Trendbeheer.com. Hij is opgeleid aan de AKI in Enschede en het San Francisco Art Institute. Zijn werk is wereldwijd te zien geweest op videofestivals, tentoonstellingen en als zelfinitiatief in de openbare ruimte. Spam, computer gegenereerde tekst die niemand wil maar die overal opduikt, vormt de laatste jaren het basismateriaal van zijn beroepspraktijk. Post gebruikt het voor interventies op leegstaande winkelramen, wandsculpturen en ruimtevullende installaties.


On Spam, Comment Spam #152 #Sunset - Een samenwerking met Petra van Noort waarin een door Petra geschilderd Instagram landschap (#Sunset) samen valt met een handgezaagde tekst die ik vond in mijn spamfilter.
On Spam, Comment Spam #122 #Sunset - Handgezaagde multiplex en inkt, 2022 (atelierfoto). Een samenwerking met Petra van Noort waarin een door Petra geschilderd Instagram landschap (#Sunset) samen valt met een handgezaagde tekst die ik vond in mijn spamfilter.
On Spam, Comment Spam #122 #Sunset (detail) - Handgezaagde multiplex en inkt, 2022. Een samenwerking met Petra van Noort waarin een door Petra geschilderd Instagram landschap (#Sunset) samen valt met een handgezaagde tekst die ik vond in mijn spamfilter.
On Spam, Comment Spam #72 - Handgezaagde multiplex en lakverf, 2020. Kröller-Müller Museum, bijdrage aan Niet met zoveel woorden. Een tentoonstelling met werken uit de museumcollectie waarin tekst een belangrijke rol speelt als beeldend element. Daarnaast werden Guido de Boer, Fillip Studios (Roos Meerman & Tom Kortbeek) en ikzelf gevraagd een nieuw werk te maken. In het restaurant van het museum hangt een heel subtiel werk van Jenny Holzer. Een lichtkrant waarin een lange tekst door een venster scrollt. Om de tekst te lezen blijf je staan en kijken. Ik koos ervoor een wandsculptuur te maken die vanuit de museumtuin, door het raam naar binnen loopt en daarna nog een paar keer een hoek om gaat om te eindigen naast de Holzer. In zekere zin een interactief werk, om de tekst in zijn geheel te kunnen zien en lezen zal je als bezoeker moeten lopen. In de tentoonstelling zo'n veertig werken van onder andere Robert Barry, Marcel Broodthaers, Jenny Holzer, Joseph Kosuth, Bruce Nauman, Marc Ruygrok en herman de vries.
On Spam, Comment Spam #72 - Handgezaagde multiplex en lakverf, 2020.
On Spam, Comment Spam #7 - Handgezaagde multiplex, lakverf en elektromotoren, 2019. Permanente installatie voor LAM Lisse. Een bewegende sculptuur waarin de aanhef, het heil aan de lezer, van email-spam centraal staat. Speciaal gemaakt voor de entree van het LAM (Lisser Art Museum). Dertien verschillende aanheffen uit mijn spamfilter, handgezaagd en geschilderd, draaien er de komende decennia rustig en bedaard hun rondjes. Om het werk in beweging te kunnen zien bekijk: https://youtu.be/B2XCyvoOiVg en/of https://youtu.be/lGt2VL8I3_Y Misha Buwalda filmde een making-of: https://player.vimeo.com/video/358245073
On Spam, Comment Spam #7 (detail) - Handgezaagde multiplex, lakverf en elektromotoren, 2019. Permanente installatie voor LAM Lisse.
On Spam, Comment Spam #48-59 - Handgezaagde populierenmultiplex, lijm en lakverf, 2019. Een serie waarin de leesbaarheid van de tekst van ondergeschikt belang is. Allen uitgevoerd in een vervormde versie van Arial, een van de tien basisletters (“core fonts”) van het Internet. Presentatie tijdens Art Rotterdam 2019, drie van de werken zijn aangekocht door de Akzo Nobel Art Foundation.
On Spam, Comment Spam #45 - Handgezaagde multiplex, beits en lijm, 2018. Tijdelijk buitenbeeld voor Hack Morcambe (UK).
On Spam, Lectori Salutem #6 - Computer gefreesde kunststof letters op brug, 2017. In 2006 hing ik ongevraagd een brievenbus aan de Erasmusbrug en claimde daarmee de brug als mijn persoonlijk postadres. In de negen weken dat de brievenbus er hing ontving ik 134 brieven en kaarten vanuit de hele wereld. Op 14 juli 2006 vond de gemeente het welletjes en werd de brievenbus weggehaald, ik werd uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn zodat ik de laatste post op kon halen en de brievenbus weer me kon nemen naar mijn atelier. Toen de Erasmusbrug in 2016 haar twintigjarige bestaan vierde nodigde de FRANK Foundation me uit een nieuw werk te maken in het kader van Playing The Erasmus Bridge (P.T.E.B.). On Spam, Lectori Salutem #6 is een tekst uit mijn spamfilter die losjes verwijst naar de vele vakantiegroeten die ik tien jaar jaar eerder op exact dezelfde plek uit mijn brievenbus haalde. Voor de mensen die het verhaal van de brievenbus niet kennen, waaronder de vele toeristen die dagelijks over de Erasmusbrug lopen, is het vooral een vriendelijke groet die vragen oproept. In november 2017 is het werk opgenomen in de collectie van Sculpture International Rotterdam. Daarmee is het, voor zover ik weet, het het enige permanent geïnstalleerde regeltje spam in de openbare ruimte ter wereld.