Raquel Vermunt

conceptueel

Mijn praktijk draait om het voortdurend aaneenrijgen van beweging en stagnatie, vastleggen en vasthouden, tonen en niet tonen. Ik verken een plek of ruimte met het mechanische oog van de camera. De camera is steeds mijn punt van vertrek. Ik heb een intuïtieve aanpak ontwikkeld voor het vastleggen van ruimte(s) met de (film)camera; bepaalde handelingen, zoals in- en uitzoomen, herhalen en het traag bewegen van de camera pas ik toe om diepte te vinden binnen het kader. Met de camera onderzoek ik de werking en mogelijkheden van het instrument; de camera registreert en ik interpreteer.


The Sequence of a First Encounter - Als onderdeel van de 3x3 van Maud van den Beuken bij V2 vroeg zij mij een actie te doen rondom het thema ‘displacement’. Op het moment van Maud haar presentatie was ik net aangekomen bij een nieuwe residentieplek in Brussel genaamd: Enough Room For Space. Mijn actie rondom verplaatsing was het filmen van deze nieuwe plek tijdens het uur dat Maud haar presentatie bij V2 deed. Als scannend met mijn camera ging ik door de nieuwe ruimte. Iedere 2,5 min stopte ik met filmen en maakte ik een ‘’still’’ van het kader waar ik op dat moment was. Deze ‘’still’’ stuurde ik naar V2, die daar vervolgens door een printer die midden in de zaal tussen het publiek stond werd afgedrukt. Aan het einde van het presentatie uur waren er 12 filmstills. Foto’s bij V2 door: Lavinia Xausa
Raquel Vermunt - ‘Gladstrijken’ is de titel van de tentoonstelling die ik gezamenlijk met Reinier Vrancken op locatie maakte bij galerie Gallery, in het appartement van Jan Huijben in. De tentoonstelling bestaat uit één in situ werk in de huiskamer en in de kamer daarnaast een zaaltekst en fotowerk. Waar musea en galeries beginnen met een lege ruimte voordat ze een tentoonstelling inrichten, is galerie Gallery in de eerste plaats een ingerichte woonkamer. Hier zijn de eerste handelingen die je onderneemt het weghalen, verbergen, verzwijgen en geheimhouden van het meubilair, om de kunstwerken zo goed mogelijk te kunnen tonen. Het was de nieuwsgierigheid naar dit feit en het stilzetten van de handeling die vorm gaven aan de tentoonstelling.
Gladstrijken - Deze vier-in-een postkaart was onderdeel van de tentoonstelling ‘Gladstrijken’. Het is een afbeelding bestaande uit 4 postkaarten waarbij er door middel van twee perforatielijnen een nieuwe compositie wordt vastgelegd. De een volgt zorgvuldig de horizon die al in dit zeegezicht aanwezig is, terwijl een verticale lijn zijn horizontale gelijke kruist, waardoor er een extra verticale horizon ontstaat. Een aantal van deze ansichtkaarten is verstuurd als uitnodiging voor de tentoonstelling ‘Gladstrijken’.
NEVER EVER RIVER - De film ‘NEVER EVER RIVER’ toont een opeenvolging van inzoomende filmbeelden, gemaakt tijdens een acht uur durende wandeling in het woestijngebied van Marokko. Tijdens de wandeling stopte ik elke 400 meter om opnames te maken, waarbij ik met mijn hand de lens van de camera inzoomde tot zover ik kon. De afstand van 400 meter is getest en gebaseerd op de mogelijkheden van de cameralens, ieder achtereenvolgend shot raakt het ingezoomde kader van het vorige shot; om zo een onafgebroken inzoomende beweging te kunnen maken. De lens (zoom 16-70) bepaalde mijn route en de camera fungeerde als navigator. In de gemonteerde versie van ‘NEVER EVER RIVER’ tonen de inzoomende beelden een versnelde doorkruising
NEVER EVER RIVER - Openbare filmvertoning van het werk ‘NEVER EVER RIVER’. Gecureerd door Martin en Inge Riebeek onder de naam Between You & Me op het Koningsplein in Tilburg. De film was één maand lang 24 uur per dag te zien. (2020)
sand view clouds - (filmstill) ‘sand view clouds’ toont de rode duinen van Marokko en een overgangsgebied van stilstaand naar bewegend beeld. De vastgelegde plek, de ruimte voor de camera staat stil. De scanbeweging over het oppervlak door mij als maker en de camera, zorgt ervoor dat de ruimte voortdurend lijkt te verschuiven. (2017)
Raquel Vermunt - Installatie, groepstentoonstelling, Niki van Strien en Marco Douma, Foundation B.a.d., Rotterdam 2018
Raquel Vermunt - ‘Untitled’ is een architectonische ingreep die onderdeel was van de afstudeertentoonstelling op AKV St. Joost ‘s-Hertogenbosch. In de doorgang tussen twee lokalen ontwierp en plaatste ik een muur met daarin een venster. Dit venster vormt een fysieke ‘still’ vergelijkbaar met een fotografisch kader, om dit te kunnen doen moest ik de deuropening dichtbouwen. Het werk voegde zich zo naar de ruimte dat het bijna verdween, alsof het gecamoufleerd was, en werd alleen geduid op de plattegrond van de tentoonstelling.
34560 FRAMES - ‘34560 FRAMES’ is een stille video-installatie bestaande uit twee video projecties. In beide video’s verkent de camera eenzelfde stilstaand beeld. In de linker video maakt de camera een cirkelvormige beweging, in de rechter video trekt de camera een horizontale en verticale baan over het ‘platte’ vlak. In beide video’s herhaalt deze beweging zich. Het trage tempo van de camerabeweging stuurt je blik en het geheel van de afbeelding wordt nooit prijsgegeven. De twee schermen zijn zo opgesteld dat ze een nieuwe ruimte binnen de bestaande vormen. Terwijl de camerabeweging op beide verschillend is lijken ze elkaar soms te raken, om zo tot één beeld te versmelten.