Sandro Setola

installatie - tekenen - beeldhouwen - video - documentair

Mijn werk is altijd te herleiden tot een fascinatie voor bepaalde natuurlijke fenomenen of processen: Sterfte en groei, expansie en isolatie, metamorfose en kristallisatie, het zijn veelvuldig terugkerende motieven. Architectuur is daarbij een verbindend beeldend element. De associaties die de werken soms oproepen met architectonische voorstellen plaatst ze in een schemergebied tussen wens en werkelijkheid dat vragen over hun functie of betekenis oproept. Aan de ene kant kunnen deze voorstellen worden gezien als commentaar op onze alledaagse en stedelijke omgeving doordat ze tot doel lijken te hebben gevoelens van ongemak, spiritualiteit of juist een gebrek aan ideologie of functie uit te drukken. In andere werken ondergaat de architectuur een transformatie die daarmee een parallel vormt met een mentaal proces of een spiegeling is van een gemoedstoestand of persoonlijkheid.


Retreat (I know I can’t win) - 3d laser sintered model afm. 35/35/60/ cm, perspex, sokkel, single channel videoinstallatie met geluid duur: 7 min. Klik op de link voor een fragment. Het 3d model toont een chaotisch systeem van ondergrondse gangen en ruimtes. De video die in dezelfde of aangrenzende ruimte wordt vertoond toont het binnenste van deze architectuur. De virtuele camera gaat hierin vanuit het onderste punt van de constructie terug naar boven in een snelle, terugtrekkende beweging.Tussendoor worden enkele ruimtes in een langzame camerabeweging getoond. Deze ruimtes zijn wanordelijk en verlaten alsof er zich iets dramatisch heeft afgespeeld. Muziek bij deze film werd door mij gecomponeerd en mede uitgevoerd door operastudenten van de Codarts muziekschool. (Privé Collectie/Collectie Schunck). Dank aan CBK Rotterdam, Mondriaan Fonds en vele anderen. Privé Collectie, BE Collectie Schunck*, Heerlen, NL
Beachhouse (interior #1) - Houtskool en pastel op grijs papier, 280/100 cm. 2008 Uit de "Beachhouse" serie. Kunstsammlung des Kantons Basel-Landschaft
Beachhouse (night) - Pastel, krijt en houtskool op schoolbord, 2008, 300/150 cm. Uit de "Beachhouse" serie. Collectie Universiteit Leiden, NL
Beachhouse (the early years) - Keramiek, 2009-2014, variabele grootte. Afgietsels van verschillende modellen gemaakt tijdens het werken aan de “Beachhouse” serie, gesorteerd op grootte, tonen een schijnbare evolutie (of regressie) van deze structuur. Op de achtergrond enkele tekeningen uit de gelijknamige serie.
Guard House - Houtskool en pastel op papier, 2012, 65/35 cm. Uit de "Big Sleep" serie. Privé collectie, NL
Gas Station - Houtskool en pastel op zwart papier, 2011, 185/85 cm. Uit de "Big Sleep" serie
Corridor - “Corridor” (interieur), 2015, Hout, 3d-geprintte en lasergesneden objecten, belichtingssysteem, verf, vinyl, +- 3/3.5/13 mtr. Door een stel deuren ziet men een lange, steriel ogende gang, haperend verlicht door plafondspots. Verschillende delen van de gang worden hierdoor met intervallen verlicht en tonen de verderop gelegen gedeeltes van de gang in een staat van toenemende aftakeling. Als men de hoek om loopt ziet men de constructie die deze illusie van diepte bewerkstelligt. Zie de link voor een videoregistratie.
Junction - Still uit: “Junction” Jaar 2019 medium: computeranimatie, Duur: 30 min. (fragment via de link) In de film en installatie “Junction” worden interviews met patiënten en medewerkers van zorginstellingen gekoppeld aan animaties van een van vorm veranderende geometrische structuur. De betekenis daarvan en de verbanden met de gesproken tekst moet de toeschouwer almaar opnieuw zelf blijven zoeken. De film als geheel bevraagt het rollenpatroon dat eenieder als vanzelfsprekend aanneemt in een zorgomgeving. Gemaakt in samenwerking met UMC Utrecht. Met dank aan CBK Rotterdam, MondriaanFonds, Voordekunst en vele anderen.
Loose Ends #5 - Pastel en houtskool op schoolbord, 305/150 cm. 2018
Loose Ends #8 - pastel en houtskool op schoolbord, 305/150 cm, 2019