Aqueene Wilson is multidisciplinaire kunstenaar en Caribisch kind. Als autodidacte fotograaf staat ze artistiek bekend om haar cultureel verzorgende en fotografische creaties. Met het menselijk lichaam als haar meest voorkomende onderwerp en haar achtergrond in de dans, staat ze bekend om het documenteren van het (gekleurde) lichaam door een kwetsbare lens. Door relevante thema's te onderzoeken, stelt haar werk het huidige klimaat in vraag, wat uiteindelijk leidt tot gemeenschappelijke genezing, begrip en/of bewustwording. Ondanks de productie van verschillende series, komt al haar werk voort uit de ideologie van welzijn. Terwijl ze Curaçao blijft vertegenwoordigen in het grootste deel van haar werk, streeft ze er doelbewust om veilige plekken te creëren voor mensen van kleur en tegelijkertijd de cultuur van welzijn en inclusie te veranderen. Sinds 2019 doet ze onderzoek naar het gebrek aan zwarte dansers in hedendaagse instellingen en probeert ze nu actief ruimte te maken voor het gemarginaliseerde lichaam.
Back in the Day is our Future
Foto serie 'HUNTU' is onderdeel van de groepstentoonstelling, 'Back in the day is our Future'. De tentoonstelling versterkt Zwarte stemmen die weerstand tonen door de rijkdom van Zwarte cultuur en geschiedenis te vieren. Zo visualiseert, Wilson, stills van saamhorigheid tussen Zwarte lichamen. Ze doet dit op een zachte maar alsnog kritische manier.
Where are the black bodies dancing
WHERE ARE THE BLACK BODIES DANCING is een tweedelige online serie die moet worden gezien als een onderzoek dat tot leven komt. Door middel van een visuele verzameling van gesprekken, performances en kunst bevragen we het huidige witte landschap in de hedendaagse dans, terwijl we actief ruimte creëren voor zwarte lichamen.