NM (studio) / Nicole Martens

abstract - publieke ruimte

NM(studio), Nicole Martens is a graphic and visual artist working on the intersection of art and design, since 2005. The hybrid practice holds a strong emphasis on experimentation, research, critical thinking and context-awareness the studio explores new areas and diverse media within the visual and sonic discourse. Working with a wide variety of specialists and artist, results in large and small scale, commissioned and self-initiated projects in public, cultural, artistic, educational, commercial and corporate domains.


An Elastic Tension of Force from Part to Part, Part I - De werken beweren dat wat schijnbaar culturen onderscheidt, hetzelfde is wat hen verbindt; cultuur is per definitie het resultaat van interdisciplinaire, interculturele toe-eigening en diversiteit. Op deze manier wordt het tweeluik een pleidooi voor her-evaluatie van oorsprong, legitimiteit, waardering, materiaal en context. Deel I is specifiek gemaakt voor een billboard. Het is de eerste compositie dat is ontstaan uit een intensief visueel analytisch en verdichtingsproces van culturele symbolen en patronen. Het verwijst naar de oorspronkelijke vormen en kleurtoepassingen, en stelt deze opnieuw samen in een hedendaagse vertaling. Deze opmaat naar Deel II is los van de ruimtelijke context gecreëerd, maar wordt gelezen als reactie op decoratieve raamlijsten onder het werk. Deel I. is ontworpen voor museumcontext, opzettelijk tentoongesteld in een openbare commerciële ruimte en frame. Het tegenovergestelde geldt voor Deel II, ontworpen voor een commercieel spandoek-frame en geïnstalleerd in een museumcontext.
An Elastic Tension of Force from Part to Part, Part II - Dit werk is Part II van een tweeluik gemaakt voor de groepstentoonstelling ‘Blueprint, Who’s Urban Appropriation is This?’ in TENT Rotterdam in 2017. Beide abstracte stukken zijn het resultaat van een onderzoek naar de oorsprong van 1988/ '92 Afrocentrische hiphopmode, de invloed hiervan op stedelijke architectuur en het signatuur van NM. Vanuit een analytisch ontwerpend onderzoek met historische culturele patronen zijn zorgvuldig samengestelde composities ontstaan. Part II borduurt voort op Part I en vertelt op een groter canvas over inter-culturele verbindingen tussen symboliek, constructen en diversiteit. Het werk wordt gelezen als een willekeurige semi-antropologische compositie, een stedelijke compositie, een architectonische constructie en een stadsplattegrond. Deel I. is ontworpen voor museumcontext, opzettelijk tentoongesteld in een openbare commerciële ruimte en frame. Het tegenovergestelde geldt voor Deel II, ontworpen voor een commercieel spandoek-frame en geïnstalleerd in een museumcontext.
Nicole Martens - Dit gevel omvattende kunstwerk, in opdracht van MVRDV architecten, is speciaal gemaakt voor het Cultuur Cluster, uit te voeren in geperforeerde metalen cassettes. Het gebouw is als het ware binnenste buiten gekeerd en onthult in het abstracte vitrage ontwerp de persoonlijke identiteit van de 17e-eeuwse ‘Gouden Eeuw’ Zaankanter. Het bestaat uit een grote verscheidenheid aan nieuw ontworpen patronen die zijn ontstaan uit het lagen en bewerken historische klederdracht en architectuur symboliek. Het referentiële en dynamische ontwerp, dat zowel van dichtbij als van veraf een decoratief beeld toont, geeft een persoonlijk karakter aan het centrum van Zaanstad.