Tim Schaap

tekenen, sculptuur, riso-print, printen (3D), omgeving, Objecten, Lichaam, fotografie, Figuratief, Digitale technologie, Design, Conceptueel, Artistiek onderzoek

Mijn werk bevat voornamelijk illustratie, fotografie en object. In de praktijk geniet ik van het samenbrengen van deze verschillende disciplines tot een samenhangend werk. Als individu observeer ik mijn omgeving en haal ik hier directe inspiratie uit voor het creëren van nieuw werk. De onderwerpen van deze werken bevatten hedendaagse onderwerpen zoals technologie, klimaat, cultuur, maar voornamelijk hoe wij hiermee omgaan en hoe wij hierdoor veranderen. Je kunt lezen over hoe hedendaagse ontwikkelingen zich momenteel gedragen, echter betekent dit niet dat dit ook van toepassing is in jouw directe omgeving. De daadwerkelijke uitingen in mijn omgeving leg ik vast. Door middel van fotografie leg ik o.a. architectuur vast, statisch maar toch dynamisch, in plaats van de perfecte set-up, gebruik ik kleine camera’s, creëer ik imperfecte beelden die zo op hun manier het ruwe van de stad naar voren brengen, de imperfecties die je alleen ziet als je je er bevindt. Op papier en canvas leg ik de hedendaagse ontwikkelingen vast. Hoe de mens zich gedraagt in haar stedelijke omgeving, de resultaten van de nieuwigheden die ons blijven fascineren.

Racer
Racer
Devices
Devices - Devices - 2024 Grafiet op papier. Devices maakt onderdeel uit van een doorgaand project. Hierbij leg ik mensen, ook wel "creatures of habits" om mij heen vast op een analoge wijze. Deze creatures spenderen hun tijd op elektronische apparaten, afgezonderd van de daadwerkelijke omgeving waarin zij zich bevinden. Buitengesloten van de andere individuen die zichzelf ook op hun manier afzonderen. De wezens in de illustraties zijn vervormd en verwijzen enkel nog alleen naar de mens, door de ledematen die zij hebben en het gedrag dat zij vertonen.
Nightmares - series
Nightmares - series - Grafiet op papier. Een illustratie uit een doorlopende serie aan illustraties gebaseerd op nachtmerries.
Automate
Automate - Automate - Hoe artefacten de menselijke ontwikkeling beïnvloeden Afstudeerproject 2024, KABK Den Haag. Het project bestaat uit een graphic novel van 64 pagina’s geprint door middel van Risograph, een hologram box uit beton die nonstop reclames broadcast en stalen meubels. Op een dag liep ik via de Nieuwe Binnenweg naar huis en kwam ik voorbij een ijssalon. In de winkel waren twee medewerkers bezig achter de balie. Een man voor mij was bezig met bestellen, maar toen hij zijn bestelling aan de medewerkers doorgaf, werd hem verteld dat hij moest bestellen via het elektronische touchscreen-paneel aan de andere kant van de winkel. De man reageerde dat hij het absurd vond dat dit alleen via het paneel kon en verliet de winkel. Terwijl ik naar de schermen liep, dacht ik na over hoe ik de man volkomen begreep; ijs bestellen via een bestelscherm voelt vreemd. Toch won mijn spontane prikkel om een ijsje te halen het van mijn moreel kompas en stond ik een minuut later met een bestelbon in mijn hand. In dit scenario hebben wij als mensen een machine ontworpen: De zelf scan. Door deze te gebruiken hebben we bijna elke winkel die we dagelijks bezoeken opnieuw ontworpen. Door deze extensie veranderen we ons gedrag dagelijks, en daarmee veranderen we de koers van de menselijke ontwikkeling. De invloed van ontwerp op menselijk gedrag: Gedrag in de samenleving wordt gevormd door de technologie die we ontwerpen en gebruiken in ons dagelijks leven. Een duidelijk voorbeeld hiervan zijn de veranderingen in het winkelen van mensen sinds de introductie van de zelfscan kassa. De zelfscan draagt bij aan individualisatie. Als mensen zijn we kwetsbaar voor het aannemen van nieuwe gewoonten, we zijn ons vaak niet bewust van hoe iets extern onze interne keuzes en gedrag beïnvloedt. Als mensen en als ontwerpers van de technologie die we gebruiken, zouden we ons moeten afvragen - ontwerpen we nog steeds voor ons oorspronkelijke doel: de samenleving verbeteren? Tegenwoordig hebben we misschien reden om hieraan te twijfelen. Er zijn verschillende producten die in Automate worden belicht en de rol van ontwerp in de ontwikkeling van de maatschappij benadrukken. Producten zoals de Apple Vision Pro kunnen menselijk gedrag beïnvloeden omdat het je in staat stelt om digitaal te werken in je echte omgeving. Dit vervaagt de grenzen tussen computer en fysieke ruimte. Evenzo is een product zoals Neuralink's N1-Chip een baanbrekend stuk technologie. Een "brein-computerinterface", die volledig te implanteren valt, cosmetisch onzichtbaar is en de gebruiker in staat stelt een computer of mobiel apparaat te bedienen, via diegene zijn gedachten, waar ze ook zijn. Als er wordt gesteld dat het doel van zo’n chip is om het "menselijk potentieel te ontgrendelen”, moeten we ons afvragen of dit echt "menselijk" potentieel is of dat we ons voorbereiden om afhankelijk te worden van geïnternaliseerde apparaten. Uiteindelijk schetst Automate een samenleving waarin ontwikkeling omwille van de ontwikkeling de overhand heeft genomen. Het daagt de lezer uit om zich af te vragen hoe de samenleving eruit zou zien als we er niet voor zorgen dat ontwikkeling in lijn is met onze menselijke waarden.
Holo Totem
Holo Totem - De Holo Totem is onderdeel van “Automate”, het bestaat uit acht betonnen tegels, houten balken, een televisiescherm en plexiglas. De Holo Totem speelt nonstop verschillende tell-sell-achtige reclames af, die weerspiegeld worden in de lucht via een televisiescherm. Tijdens het storten van de betonnen tegels werden bouten toegevoegd. De bouten worden gebruikt voor de verbinding tussen het beton en de houten balken.
Automate - page
Automate - page - Pagina uit mijn graphic novel Automate.
New Years
New Years - Analoog kleinbeeld Een auto die met nieuwjaar in vlammen is opgegaan.
Let's be fossil free
Let's be fossil free - Digitale foto - 2024 Een beeld uit de serie Portals, waarin ik verschillende vensters in de stad vastleg. Ramen, deuren en andere portalen worden gebruikt als een manier van uiting. Vaak passeren mensen dit soort uitingen zonder dat ze deze opvallen.
De Natuur Wijst De Weg
De Natuur Wijst De Weg - 2024 Fineliner op papier, digitale kleuring. Inzending voor een klimaatcampagne. De mens bevindt zich in een kunstmatige omgeving. Steden bestaan uit rasters en zijn verbonden door onnatuurlijke zelf aangelegde wegen in het landschap. We laten weinig ruimte over voor de natuur, houden haar in bedwang en forceren haar om zich te beperken tot onnatuurlijke vormen. In plaats van de kennis die de natuur te bieden heeft te negeren zouden we beter naar haar moeten luisteren, haar wijsheid gebruiken en ons laten leiden naar een duurzame uitkomst.
Keer Het Tij
Keer Het Tij - 2024 Fineliner op papier, digitale kleuring. Inzending voor een klimaatcampagne.

Lost Product of Society

Datum:
Locatie: Heden Galerie
In samenwerking met: Peter Wertmann, Jelle Koiter, Luuk Sieben, Heden Galerie

Voor deze expositie zijn er twee custom meubels gemaakt, om de collectie van Peter Wertmann bij te staan.

Graduation Show - Automate

Datum:
Locatie: Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten

Hoe artefacten de menselijke ontwikkeling beïnvloeden Afstudeerproject 2024, KABK Den Haag. Het project bestaat uit een graphic novel van 64 pagina’s geprint door middel van Risograph, een hologram box uit beton die nonstop reclames broadcast en stalen meubels.

https://timschaap.com/automate-graphic-novel

Deze kunstenaar heeft nog geen toekenningen.