Event | Investeren in je kunstpraktijk. Hoe dan?

Op woensdag 28 september organiseert Art Office in samenwerking met Fonds Kwadraat een informatie- en netwerkmiddag over het financieren van je kunstpraktijk. De middag is bedoeld voor beeldend kunstenaars uit de regio Rotterdam. De voertaal is Engels.  
 
Professionele beeldend kunstenaars kunnen een renteloze lening aanvragen bij Fonds Kwadraat. De leningen zijn bedoeld voor het ontwikkelen, maken en presenteren van nieuw werk of een nieuw project. Denk bijvoorbeeld aan een expositie of presentatie in binnen- of buitenland, een residency, een fotoboek of kunstenaarsboek, een prototype, website of voor de aanschaf van apparatuur. Klik hier voor meer informatie over de CBK Fonds Kwadraat lening. 
 
Programma 
Gili Crouwel van Fonds Kwadraat gaat in gesprek met Simon Schrikker (1973), Katharina Heil (1982) en Wille Meike Brand (1992) over hoe en waarom zij een renteloze lening bij Fonds Kwadraat aanvroegen om hun plannen te realiseren. Schrikker vroeg in 2021 een lening aan voor de aanschaf van apparatuur, Heil gebruikte de lening in 2020 voor de productiekosten van een duo-tentoonstelling in Berlijn en Brand maakte in 2021 gebruik van de renteloze lening voor een residency. Na afloop is er gelegenheid om vragen te stellen, elkaar te ontmoeten en na te praten.  

Aanmelden 
Toegang is gratis. Vanwege een beperkt aantal plaatsen is het fijn als je je van tevoren kunt aanmelden via artoffice@cbkrotterdam.nl. Vermeld in de mail je voor- en achternaam en als onderwerp: 28 september 2022.

Aanwezige kunstenaars
Katherina Heil
(1982, Hamburg) gebruikt verschillende media zoals tekenen, installaties en beeldhouwkunst om de menselijke perceptie van ruimte en tijd tussen microkosmos en macrokosmos te onderzoeken. Haar werken beschouwen feitelijke en fictieve onderlinge relaties tussen zaken als taal, materie en wetenschappelijke concepten en hun relaties tussen subjectieve en objectieve ervaring van het universum om levendige en poëtische visualisaties te creëren. Ze studeerde af met een focus op fotografie aan de University of Applied Art & Design BTK-FH in Berlijn, Duitsland (BA) en aan het Master Instituut AKV|St.Joost in den Bosch in Nederland (MFA). Ze volgde de residency-programma’s van het European Ceramic Work Centre in Oisterwijk (NL), Stichting Kaus Australis in Rotterdam (NL), DeFabriek in Eindhoven (NL) en Nida Art Colony (LT), afdeling van Vilnius Art Academy. Haar werk is gepresenteerd in verschillende tentoonstellingslocaties en programma’s, waaronder Fabrik der Künste in Hamburg, Raum links rechts in Hamburg, WEST Den Haag (online publicatie), Exvriendin Gallery in Berlijn (duo), De Fabriek Eindhoven (solo), VITRINE Galerie in Basel, Billytown artist-run gallery in Den Haag, en Boetzelaer | Nispengalerij te Amsterdam. In 2019 initieerde ze het Sensory Threshold LAB, een platform voor interdisciplinaire uitwisseling en samenwerking. Sinds 2019 maakt ze deel uit van het kunstenaarsinitiatief Billytown in Den Haag.

Wille-Meike Brand (1992) is een beeldend kunstenaar uit Rotterdam. In haar werken hergebruikt ze bestaande beelden van afvaltextiel, die ze deconstrueert, bewerkt en samenvoegt tot imprints. Deze techniek vloeit voort uit haar op experimenten gebaseerde aanpak, waardoor ze een nieuwe textieldruktechniek heeft ontwikkeld die de kwaliteit belichaamt van het extraheren van kleur en print uit polyestertextiel. Ze neemt dit ondergewaardeerde en onbruikbare materiaal en onthult hun schoonheid en afwijkingen door ze tot op de vezel vast te leggen. Brand heeft haar werk getoond bij Fashionclash, PADA Studios (Barreiro, PT) en New Order of Fashion tijdens DDW. Ze won de Textielmuseum Reinventing Textiles prijs, waar ze ook haar installatie “Reproduction of the Replica” exposeerde.

Simon Schrikker (1973, Utrecht) studeerde in 1999 af aan Academie Minerva, Groningen. Zijn werk is vertegenwoordigd in collecties als Stedelijk Museum Schiedam, Drents Museum, Kunst Museum Den Haag en Museum Voorlinden Wassenaar. Zijn werk heeft één bindende factor: het opzoeken van de grens tussen de figuratie en het materiaal. Soms gebeurt dit letterlijk, waarbij de dikke lagen olieverf buiten het kader van het schilderdoek kruipen als een langzaam oprukkende lavastroom, soms meer figuurlijk of associatief door de vervreemdende sfeer in zijn aquarellen, animaties en sculpturen muurschilderingen. Schrikker wil met zijn werk een beroep doen op de kijker. Wat zie ik? Wat gebeurt er letterlijk en wat wordt ingevuld op psychologisch niveau? Wanneer ontstijgt het beeld zichzelf en gaat de betekenis dieper oftewel wanneer krijgt het de noodzaak om gezien te worden? Wanneer Schrikker zijn fascinaties naar verf vertaalt, drijft het werk op emoties en instincten als angst en macht en de daaraan vastklevende clichés, onderbewust en bewust tot een samenhangende brij vermengd. 

Datum, tijd & locatie 
Woensdag 28 september, 15.45 – 18.00 uur  
Auditorium TENT/Kunstinstituut Melly  
Witte De Withstraat 50, 3012 XD Rotterdam 

Foto: Simon Schrikker, ‘Dark Mountains Seeing Things’, samenwerking met Brush, Hilton Art Lab, 2021