Carine Weve

conceptueel - tekenen - installatie - sculptuur

“Zou het mij gegeven zijn om één herinnering uit mijn aardse bestaan mee te nemen in de eeuwigheid, dan is het deze:
1994. Kreta. De Lefka Ori, ofwel het Witte Gebergte. Een tweedaagse wandeltocht, ver boven de boomgrens. Hitte. Stilte. Verlatenheid. Niets anders dan wit gesteente, schitterend in de zon.
Op de tweede dag ontwaar ik op een richel aan een rotswand honderden kleine, hoornvormige schelpjes. Nog geen 2 centimeter hoog. Zij aan zij staan ze fier overeind in het gesteente. Op dat moment word ik verpletterd door het besef me zowel op 2000 meter hoogte te bevinden, als op de bodem van de Middellandse zee. Me zowel in het hier en nu te bevinden, als miljoenen jaren terug. Het bijkomende diepe besef van mijn nietigheid was eerder bevrijdend dan beangstigend. Als het bestaan nu ophoudt, zo dacht ik, is het goed. Méér is er niet.”


PROFIELEN - Getekende, persoonlijke profielen van bestaande personen op basis van iemands initialen en geboortedatum. De profielen worden in opdracht gemaakt en zijn een hedendaagse variant op klassieke portretkunst. Techniek: 0,5 mm grafiet op karton. Uitgebreide toelichting op het concept is te vinden op de website van de kunstenaar: www.carine-weve.nl
GIST - 17 leporello's (3340 pagina's totaal) die gezamenlijk het complete genoom van bakkersgist bevatten. Per leporello één chromosoom. GIST is in 2019 gerealiseerd in opdracht van Bake Five/Amarant bakkers.
BEING TIME - Muurtekening 4,5 x 4,5 meter waarin de tijd, vakje voor vakje, seconde voor seconde geteld wordt. Iedere minuut is uniek door een systematische verschuiving van de volgorde waarin de telling der seconden genoteerde worden. Techniek schoolbordenkrijt op zwarte wand. Galerie C-Space, Bejing (2016). Zie voor uitgebreide projectbeschrijving en achterliggen concept de website van de kunstenaar.
BEING TIME - Muurtekening 4,5 x 4,5 meter waarin de tijd, vakje voor vakje, seconde voor seconde geteld wordt. Iedere minuut is uniek door een systematische verschuiving van de volgorde waarin de telling der seconden genoteerde worden. Techniek schoolbordenkrijt op zwarte wand. Galerie C-Space, Bejing (2016). Zie voor uitgebreide projectbeschrijving en onderliggend concept de website van de kunstenaar.
RED GREEN – GREEN RED (nr 1, 6 en 8) - De serie 'red green-green red' bestaat uit 12 tekeningen totaal. Techniek: kleurpotlood op karton. Afmeting 40x40 cm
1+100 - De installatie 1+100 bestaat uit één mastertekening en 100 daaruit voortkomende tekeningen. De mastertekening is in 100 velden van gelijke grootte verdeeld, waarna ieder afzonderlijk veld - met dezelfde set regels als gebruikt voor de mastertekening - uitgewerkt is tot een tekening van gelijke afmeting als de mastertekening. Techniek: 0,5 mm grafiet op karton. Afmeting tekeningen: 40x40 cm. Zie voor projecttoelichting de website van de kunstenaar.
Kunsttoepassing in nieuwbouw jeugdinrichting (2016) - Ontwerp balustrades van de trappenhuizen in de bewonerspaviljoens, i.s.m. NoAarchitecten, Brussel. Opdrachtgever: Jeugdzorg Emmaus, Mechelen.
GIST (II) - Ontwerp voor een oplegger van een vrachtwagen met een lengte van 13,5 meter. Het ontwerp is gebaseerd op het DNA van gist. Uitvoering: Stam Opdam. Opdrachtgever: Amarant Bakkers (2019)