Ewoud van Rijn

artistiek onderzoek - figuratief - geschiedenis - grafiek - publicatie

Het werk van Ewoud van Rijn wordt gevoed door zijn interesse in hoe kunst, wetenschap en spirituele stromingen elkaar overlappen, beïnvloeden en informeren; hoe kunst en spiritualiteit sinds de wetenschappelijke revoluties van de moderne tijd de wetenschappelijke strategieën van kennisproductie overnemen, maar tevens ruimte laten voor intuïtie en het irrationele. Van Rijn positioneert zijn praktijk binnen de opkomende gebieden ‘artistic research’ en ‘post-secular art’. In de eerste gebied wordt kunst verondersteld een bijdrage te leveren aan de culturele kenniseconomie vanuit een artistiek perspectief. Het tweede houdt zich bezig met de voortdurende invloed van het spirituele op het bredere culturele veld. Door deze dubbele positionering kunnen spirituele tendensen artistiek worden verkend, terwijl tegelijkertijd hun culturele betekenis wordt belicht en onderzocht.


Magic Mother Morphology - Serie van 16 steen-lithos gebaseerd op reproducties van archeologische vondsten van pre-historische 'godinnen' beeldjes, zoals gepubliceerd in het boek 'The Goddesses and Gods of Old Europe' van Marija Gimbutas uit 1974. Het werk van Gimbutas is lang omstreden geweest omdat het een feministische agenda zou hebben. Het is echter ook van grote invloed geweest op de opkomst van het fenomeen 'neo-paganism' in de laatste decennia. Dit werk is gepresenteerd tijdens het Groot Rotterdams Atelier Weekend 2021 en van daar uit vond een deel haar weg naar een privé collectie.
Presentatie kunstenaars publicatie ‘Ancestor Worship’ @ Garage Rotterdam. - Ancestor worship is de 2021 editie van de publicatie serie 'The Archaic Revival Review'. Het is een leporello met aan de ene kant reproducties van de 'Argol-collages' en aan de andere kant reproducties van variaties daarvan in steenlitho . De leporello kan als steen-cirkel of als 'alignment' worden opgesteld en bevat tussen de vouwen twee katerns. De ene katern is een lange tekst in de vorm van een interview waarin ik inga op 4 jaar werken met Kurt Seligman's werk en mentaliteit. De andere katern is een kritisch artikel over het Automatisme, dat Seligmann in 1943 publiceerde in 'View'.
Ancestor Worship - Collages en tekeningen op basis van Seligmann's schilderij 'Environs of the Chateau Argol'. Argol is tevens de titel van een boek van de Franse surrealistische schrijver Julien Gracq, dat zich afspeelt in een mythisch Bretagne, de landstreek in Frankrijk dat de meeste megalithische bouwwerken herbergt. Op deze vaak grillige steenvormen zijn deze collages en tekeningen geïnspireerd. Gepresenteerd tijdens 'The Great Invocation' @ Garage Rotterdam. 2021.
Maldoror Militants 1 tm 4 - De hele serie 'Maldoror Militants' zoals gepresenteerd tijdens de tentoonstelling 'The Great Invocation' @ Garage Rotterdam. Curator: Pádraic E. Moore. Ik maakte zelf het ontwerp van de installatie als drager voor de verschillende series en werken die in deze tentoonstelling waren opgenomen.
Maldoror Militants 2 - De tweede van een serie van 4 droge naald/monotype drukwerken in 8 kleurgangen. Vier bewerkingen van een illustratie die Seligmann maakte voor de 1938 door André Breton geredigeerde uitgave van 'Les Chants de Maldoror' van Comte de Lautréamont. Het boek is in de collectie van het Boijmans van Beuningen museum, dat voor haar collectie deze serie drukwerk heeft aangekocht. Daarmee heeft het Boijmans elf van mijn werken in de collectie, van 2008 tot 2021.
Nosferatu’s Mudra 2 - De tweede van een serie van drie tekeningen in inkt en acryl op papier gemonteerd op doek, gebaseerd op het werk van Kurt Seligmann 'Le deuxième main de Nosferatu. Het belichaamd de 'Gothic' thema's, ontleend aan populaire cultuur, die in het werk van Seligmann en dat van mijzelf steeds terugkeren. 90 x 130 cm. 2019.
Manticore/Mantyger Mantra - Artist publication in drie delen: een beeldkatern gedrukt van linosnedes, een tekstkatern gedrukt in Risoprint, en een omslag gedrukt in plaatlitho. De tekstkatern bevat twee teksten: een fantasie over een ontmoeting met Kurt Seligmann, en een rituele tekst (mantra) die het kannibaliseren van het werk van Kurt Seligmann begeleidt. Manticore (of Mantyger) is de naam van een monsterlijk mensen etend fabelwezen.
The Archaic Revival Review 2018. Spread. - Zine met 15 Rorschach patronen. De patronen zijn bewerkingen van blauwdrukken gemaakt van Marihuana blaadjes. Twee bekende katalysatoren voor het verruimen van het bewustzijn vallen hier samen.
Archaic Revival Review 2018 cover - Zine met 15 Rorschach patronen. De patronen zijn bewerkingen van blauwdrukken gemaakt van Marihuana blaadjes. Twee bekende katalysatoren voor het verruimen van het bewustzijn vallen hier samen.