Fatima Barznge

schilderen - tekenen - collage

Fatima Barznge (Iraq, Kurdistan) lives and works in Rotterdam. Her practice consists of paintings, drawings, textile work and murals. Her work reflects on symbolic forms and stories from her own cultural background, memories from her childhood village of Aghjalar before the devastation, and her new way of life as a political refugee in the Netherlands. Her works are in series ranging from abstracted figurative to completely abstract, in which her recent series combine motifs from medieval Islamic art and calligraphy with Western abstract art. Her technique refers to her fascination with the patterns and structures of textiles, weaving, needlework and embroidery that connect world cultures.

Fatima's work has been shown in solo and group exhibitions including V/MSP gallery Brussels Belgium (2023, solo); Ursula Walter gallery Dresden Germany (solo, 2023); Buitenplaats Doornburgh NL (2023, group); Stedelijk Museum Schiedam NL (2022, 2020, group), Rozenstraat- a rose is a rose, Amsterdam NL (2021, group)...etc


Installation view of the exhibition Khatt خط (Line/script) on the wall at gallery Sanna Utrecht NL 2023 - The title is a homage to the series of works Line on the wall by Iraqi artist Shakir Hassan Al Said (1925-2004), of which I have many memories, photography by Jan Ariaans
man in square man in cirkle # 03 at gallery Sanaa Utrecht NL - acrylic on canvas 50 x 50 cm, combined with Mural, 2023
Study of square/ Zamzam at gallery Sanaa Utrecht NL - 160 x 120 cm, acrylic on canvas combined with Mural, 2023
Kufic/ letters from alif to ya # 02 at gallery Sanaa Utrecht NL 2022 - acrylic and pencil on paper 64 x 48 cm (28 works/ based on 28 letters of Arabic alphabet) 2021- 2022
Left Fatima Barznge, right Antonio José Guzman & Iva Jankovic - Interwoven Histories at Rozenstraat- a rose is a rose is a rose, curated by Christel Vesters. Organiser: Stichting PAR & H foundation, group exhibition, Amsterdam, photography by Franz Mueller Schmidt, 2021. (In many ways, Fatima Barznge’s recent body of work reflects the art of patchwork quilting. Its prominent use of squares and the grid-like composition of the wall-ensembles echo the architecture of the quilt, while the individual pieces resemble fabric designs figuring repeat patterns of squares, triangles and other abstract motifs. The images are based on the textile patterns she remembers seeing in her youth in the fabric of her mother’s dress and the carpet at the mosque. Each drawing comes into being line by line, layer upon layer, mimicking the interlacing threads of a fabric). From the text Interwoven Histories, by Christel Vesters, for the exhibition catalogue, sept-oct 2021, (c) Christel Vesters / PAR &H foundation (2021) www.touch-trace.nl
Study of Square/ to my generation, acrylic and pencil on paper 150 x 150 cm (consists of 100 drawings 15 x 15 cm), permanent collection Stedelijk museum Schiedam NL 2021, photography by Frank Hanswijk - Het idee achter deze serie werken komt van de vorm waarop in de islamitische traditie/generatie van mijn ouders, de naam van god op tegels, op andere materialen en voorwerpen versiert als een souvenir. Versiering en souvenir worden gelinkt met en symboliseren de reis en het paradijs. Zo worden 99 namen van God afgebeeld, om god dichtbij te dragen en zich hem te herinneren. Dit principe breng ik over naar mijn situatie waarin ik 100 namen van mensen op papier heb geschilderd, die ik persoonlijk waardeer en die ik dichtbij wil houden. Mensen die indruk op mij hadden en hebben gemaakt. Namen waar ik een bepaalde herinnering aan heb in het verleden. Deze namen zijn Midden- Oosterse en Westerse kunstenaars, schrijvers, filosofen, wetenschappers, dichters, componisten, regisseurs, acteurs en zangers. In dit werk laat ik ook bij sommige namen zien hoe Oost en West elkaar inspireren.
ZamZam, solo exhibition at Gallery Sanaa Utrecht 2019 - Study of Square/ ZamZam # 12- 19 acrylic and pencil on canvas ( (consists of 8 drawings 20 x 20 cm - 50 x 50 cm) Ik heb van 2017 t/m 2021 veel werken gemaakt onder de titel studio van het vierkant en alle werken zijn gemaakt in een vierkant formaat. Mijn uitgangspunt voor dit onderwerp is het vierkant in de geometrische islamitische kunst waarin het vierkant een belangrijke vorm is van uitgebreide patronen in versiering en decoratie in architectuur, tegels, mozaïek, wanddecoratie en textiel. De islam wordt vaak vertegenwoordigd door geometrische symbolen en kalligrafie. Het vierkant zou gelezen kunnen worden als een beeld van het islam concept van evenwicht, volledigheid en stabiliteit.
Left Fatima Barznge, right herman de vries, Van Cobra tot boorolie Stedelijke Museum Schiedam, curated by Colin Huizing group exhibition, Photography by Aad Hoogendoorn 2020
Shift & Drift TENT Rotterdam, curated by Eelco van der Lingen(group), 2015 - Aghjalar 2010 Acrylic on canvas 24 x 18 cm (8x) 2015 With these works I refer to the landscape of my youth that has changed completely. Aghjalar has been destroyed and rebuilt so that the place of my youth does not exist any more. The series , Aghjalar, consists of four paintings in two renderings. In these I show my memories of several moments and places in my place of birth Aghdjalar.
Untiteld, acrylic on canvas 200 x 200 cm, 2012