Jelmer Noordeman

schilderen - audiovisueel - muurschildering - abstract

Zowel in thematiek als in uitvoering heeft het experiment een belangrijke plaats binnen mijn werk. Composities vloeien onder andere voort uit het experimenteren en vervormen van analoge video. Het concept van tijd is hierin een terugkerend onderwerp. Tijd, beweging en energie vormen samen een hecht weefsel. Het zijn de bestanddelen die onze realiteit vormen. De realiteit is zoals wij het waarnemen is altijd maar een deel, een interval, een perspectief, een verzameling gebeurtenissen. De algemene hiërarchische waarde van onze perceptie wordt door mij opgeheven en op een nieuwe manier opgebouwd.


A sequence of 3/5/6/7 - Acrylverf op houten paneel van 40 x 40 cm, 2023 In het hart van de waarneming ligt de aangeboren drang naar symmetrie, balans en ritme, die de basis vormt voor de neiging om controle en organisatie aan onze waarnemingen op te leggen. Door te experimenteren met diverse ritmes worden tegenstrijdige elementen samengevoegd. Door uitersten zoals zwart en wit naast elkaar te plaatsen, evenals alles daartussenin, ontstaat een spectrum van informatie. Dit leidt echter vaak tot een vervaging van de algehele perceptie ervan.
Limelight - Op het dak van winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam. 20 x 7m Dit werk gaat heel letterlijk over hoe we één ervaring van de werkelijkheid hebben. De muren van Zuidplein zijn te herkennen aan hun typische herhalende geometrische vormen. Hoe deze vormen worden waargenomen, hangt af van het tijdstip van de dag, de vorming van schaduwen, en vooral het punt van waaruit je kijkt. Als je bij het kunstwerk aankomt, zie je voornamelijk een wit oppervlak. Tijdens het lopen opent het werk zich en worden verschillende verticale banden zichtbaar. De groeven worden ritmisch afgewisseld, met tinten die in elkaar overgaan. Aan het andere einde van het pad sluit de muur weer in een zwart gebied. Veel later op het pad kun je het schilderij in zijn geheel zien, maar klein en in de verte. Elke positie op het pad biedt een uniek uitzicht op de muur. Onze waarneming richt zich altijd slechts op een deel van de werkelijkheid. Het is de tussenruimte van een verzameling gebeurtenissen gezien vanuit één perspectief. Je kunt van positie veranderen, maar slechts één waarneming tegelijk blijft mogelijk.
Performance, Conflux, 2023 - Performance Acidic male (Puck Schot) en Jelmer noordeman, tijdens Conflux 2023 in Brutus. Een levend wezen heeft een innerlijke wereld met gedachten en gevoelens die voor zichzelf, maar zeker ook voor anderen, nooit volledig te ervaren zijn. Als ontvanger van informatie zul je altijd slechts een deel registreren en dit binnen je eigen referentiekader verwerken. In deze performance hebben we vanuit het centrum van een halve cirkel onze stemmingen en gedachten naar buiten toe gecommuniceerd. Zo werd het beeld en geluid beïnvloed door het uitwisselen van onze (elektronische) signalen. Een beeld kon op verschillende manieren worden geïnterpreteerd door de manier waarop het beeld werd verdeeld over verschillende oppervlakken en ook door verschillende oriëntaties werd weergegeven. In het gebruik van drumcomputers en synthesizers zie ik een directe link naar zowel visuele als intrinsieke ervaringen. Door de combinatie van audio- en visuele elementen kunnen drumcomputers en synthesizers een algehele beleving creëren voor zowel het gehoor als het gezichtsvermogen. Abstracte kunst kan zich vaak richten op het overbrengen van emoties, stemmingen en concepten die moeilijk in woorden uit te drukken zijn. Het samenspel van geluid en visuele beelden biedt een multidimensionale ervaring waarbij de kijker/luisteraar zich volledig kan onderdompelen in de abstracte kunstvorm. Foto: Pieter Kers