Jeroen Jongeleen

conceptueel - graffiti - installatie - land art - publieke ruimte

Jeroen Jongeleen is een avontuurlijke kunstenaar, die op zijn verkenningen van het stedelijk landschap, telkens op zoek gaat naar onverwachte wegen. Zijn  werken zijn als ‘sporen’ die het midden houden  tussen activisme en interventie-kunst, sterk beïnvloed door de kunststromingen van de avant-garde uit de vorige eeuw. Als een hedendaags lid van de ‘Situationist International’ spreekt Jongeleen met zijn handen, al rennend en klimmend zijn sporen achterlatend: een ode aan de ruwe kanten van het stedelijke leven.
Hij liet eerder opstandige plastic boodschappentassen achter op gebouwen in de stad, als “triomf van de wind op de hoogbouw” of meer recent fietsbanden als cirkels in de boom. Zijn minder-blije smiley's geven de passant een knipoog vanuit weer een andere gemoedstoestand. Vanuit zijn liefde voor het olifantenpaadje rende hij eindeloos zijn eigen groeven tot cirkels in het gras en verplaatste hij wederopbouw kunstwerken om ze van de sloophamer te redden.


Running A Line From My Studio In Rotterdam To Its Exhibition In Berlin 2015 - Als bijdrage aan tentoonstelling in Bethanienhaus, Kreuzberg: de overbrugging van de imaginaire ruimte tussen atelier (begin van een kunstwerk) en expositie ervan, 740 kilometer (12 dagen hardlopen) verder. Dit project (met ondersteuning van O&O) heeft het mij mogelijk gemaakt, me fysiek voor te bereiden op het gebruiken van hardlopen als middel voor het maken van werk. Bij aankomst in Berlijn werd in de tentoonstelling een 8-uur durende video getoond die de documentaire neerslag was van de tocht tussen atelier en tentoonstellingslocatie.
Running A Square, Burlington Vermont USA, 2015
Running In Circles / Dragon’s Teeth, 2023 - Vanaf 2019 kon ik experimenteren met een eigen drone met behulp van een O&Oondersteuning. Hier kwam een grote serie video uit voort waarbij ik al rennend in studie naar de verschillende landschappen, cirkels in het terrein sleet. Deze vonden vervolgens via tentoonstellingen wereldwijd hun publiek. Voortkomend uit de eerste hardloop-reeksen, ben ik sinds de inval van de Russen in Oekraine, door oorlog getekende landschappen in Europa gaan belopen. Hiervan is bovenstaand 'Dragon's Teeth' er een, gemaakt in de Nederlandse duinen.
No Man’s Land / disputed territories - Installatie-opstelling (Neck of the Woods, Rotterdam) 2023 Uit serie 'Running In Cirlces', reeks belopen/betekende oorlogslandschappen (9 videos, Waterloo, Somme, Ieper, Atlantikwall, Tweede Engels-Nederlandse Oorlog, Normandië, ed.)
Running Glass, 2021 - Buiteninstallatie en actie glasfabriek Schiedam. Resten van glasfabriek als cirkel waarover hardgelopen. Tijdens 'Glashard', tentoonstelling op locatie door Stedelijk Museum Schiedam. 2021 Bovenstaande still is één van video-tweeluik samen met Running Rust, rennend over ijzerresten uit dezelfde fabriek.
Running Between Works At Night, 2023 videostill - Nachtelijke hardloop van de paden, langs de sculpturen in de Beeldentuin van het Kröller-Müller Museum, als een race door de recente beeldhouwkunst, 2023 actie/video
Fontein Maashaven, 2022 - Een onregelmatig opspuitende watermassa als fontein in de Maashaven. Permanent kunstwerk in buitenruimte. In opdracht van Sculpture International Rotterdam / CBKRotterdam
Meneer Vandalen Wacht Op Antwoord, 2016 > - Doorlopende serie straatsommen en (IQ)puzzels, aangebracht op zwerfvuil, matrassen of ander officieus straatmeubilair, die nopen tot meedoen door passanten.
Hanged Man / Circle in Tree, 2023 - Actie en goocheltruc als permanente buiteninstallatie in reeks 'Circles in Trees', (doorlopend sinds 2019). Voor bijdrage 'door de heg', vitrine-tentoonstelling bij stg. BAD, 2023
The Street As A Forum For Democracy 2019 – 2023 > - Reeks straat interventies en representatie in kunstruimtes (bovenstaand Harlan Levey Projects, Brussel). De teksten zijn fragmenten uit zgn. long-reads - beschouwelijke artikelen uit online kwaliteitskranten (the Guardian, Washington Post, BBCnews, NYtimes etc.) en vervolgens in straat geplaatst op banners of anderszins. De texten intypend in google kom je bij de originele artikelen uit. Geprint op doeken vinden zij hun weg naar de kunstruimte.