Linus Bonduelle

tekenen, Taal, sculptuur, Publicatie, Objecten, installatie, Grafiek, Geluid, Conceptueel, Audiovisueel, Artistiek onderzoek

Mijn werk richt zich voornamelijk op alledaagse processen van betekenisgeving en waardebepaling. Aan de basis ligt een gewoonte om materiële, auditieve en linguïstische fenomenen in mijn directe omgeving te verzamelen. Door deze fragmenten te redigeren en herkaderen, kom ik tot ruimtelijke, grafische, tekstuele en auditieve werken die elk op andere wijze op zoek gaan naar een subtiele aandachtspoëzie. Geïnspireerd op George Perec’s noties rond het infra-ordinaire, richt ik me op de ruimte waarin dingen over het hoofd worden gezien: omdat het alledaagse wordt gekenmerkt door zijn herhaalde aanwezigheid, wordt ze te weinig in vraag gesteld. Mijn onderzoek vertrekt vaak vanuit een concrete omgeving en bevraagt de culturele en psychologische nuances van haar achterliggende aandachtsregime.

A polar bear in a snowstorm
A polar bear in a snowstorm - Een reeks ruimtelijke interventies als onderdeel van een zomerresidentie in Rib, waaronder: een terrein om pétanque te spelen, dat ook diende als podium voor performances; een in opdracht gemaakte Ikebana bloemschikking die twee weken lang verwelkt in een speciaal daarvoor gebouwde etalage. Schikking door Tini Van De Wetering; een presentatie van Nature had its time, een publicatie van Lukas de Ryck en Nikolaas Verstraete, die reflecteert op de planten in hoofdstuk 8 van Joris-Karl Huysmans' A rebours, ook door het raam te bekijken, op hun plaats gehouden door Murano-glazen papiergewichten; een essay geschreven als persoonlijke reflectie op vijf jaar professionele betrokkenheid bij de kunstruimte, opgevoerd tijdens de finissage. Afgebeeld: het pétanqueterrein; daarboven: Valerio Conti; in de achtergond: Nadine Ghandour en Gweni Llwyd.
A polar bear in a snowstorm
A polar bear in a snowstorm - Een reeks ruimtelijke interventies als onderdeel van een zomerresidentie in Rib, waaronder: een terrein om pétanque te spelen, dat ook diende als podium voor performances; een in opdracht gemaakte Ikebana bloemschikking die twee weken lang verwelkt in een speciaal daarvoor gebouwde etalage. Schikking door Tini Van De Wetering; een presentatie van Nature had its time, een publicatie van Lukas de Ryck en Nikolaas Verstraete, die reflecteert op de planten in hoofdstuk 8 van Joris-Karl Huysmans' A rebours, ook door het raam te bekijken, op hun plaats gehouden door Murano-glazen papiergewichten; een essay geschreven als persoonlijke reflectie op vijf jaar professionele betrokkenheid bij de kunstruimte, opgevoerd tijdens de finissage. Afgebeeld: Ikebana bloemschikking door Tini Van De Wetering; Nature had its time door Lukas de Ryck en Nikolaas Verstraete; Bar door Annaïk Lou Pitteloud.
Potentials
Potentials - Een sculptuur gemaakt voor de opening van de Sportschool, een kunstruimte aan de Boergoensevliet in Charlois. Zoals de naam doet vermoeden, werd de ruimte gebouwd en door de jaren heen gebruikt als gymzaal. Het zware metalen boksballenrek en de rode basketbalring maken deel uit van de oorspronkelijke sportinfrastructuur, middelen die de zwaartekracht gebruiken om kinetische energie in de spieren op te slaan als chemische energie. Deze objecten zijn van de muur afgehaald, op hun kant gezet, verzwaard met witte zandzakken en gedecoreerd met rood-witte magneten.
Potentials
Potentials - Een sculptuur gemaakt voor de opening van de Sportschool, een kunstruimte aan de Boergoensevliet in Charlois. Zoals de naam doet vermoeden, werd de ruimte gebouwd en door de jaren heen gebruikt als gymzaal. Het zware metalen boksballenrek en de rode basketbalring maken deel uit van de oorspronkelijke sportinfrastructuur, middelen die de zwaartekracht gebruiken om kinetische energie in de spieren op te slaan als chemische energie. Deze objecten zijn van de muur afgehaald, op hun kant gezet, verzwaard met witte zandzakken en gedecoreerd met rood-witte magneten.
Shelf Life
Shelf Life - Tentoonstelling gecureerd in een boekenkast, met werk van Ash Kilmartin, Matt Hinkley, Liesbeth Van Heuverswijn en mezelf.
Shelf Life
Shelf Life - Tentoonstelling gecureerd in een boekenkast, met werk van Ash Kilmartin, Matt Hinkley, Liesbeth Van Heuverswijn en mezelf. In deze afbeelding: The dreamer. Spuitlak op hout.
Shelf Life
Shelf Life - Tentoonstelling gecureerd in een boekenkast, met werk van Ash Kilmartin, Matt Hinkley, Liesbeth Van Heuverswijn en mezelf. In deze afbeelding: Zonder titel. Inkjet-print op zelfgemaakt papier en stof.
"Soms," - Een studiotentoonstelling met Ash Kilmartin. "Soms," nam als uitgangspunt een verhaal van Toon Tellegen, waarin een sprinkhaan 'een fortuin' betaalt voor een stofje in de winkel van de hommel. Omdat we in dit fabelachtige kortverhaal een genuanceerde analogie zagen voor de waarde van kunst, werkten de kunstenaars met de materialen en vormen van de studio zelf, en introduceerden ander gevonden materiaal om kleine momenten van een visueel narratief te produceren. Afgebeeld: installatie-overzicht met plafondpanelen.
"Soms," - Een studiotentoonstelling met Ash Kilmartin. "Soms," nam als uitgangspunt een verhaal van Toon Tellegen, waarin een sprinkhaan 'een fortuin' betaalt voor een stofje in de winkel van de hommel. Omdat we in dit fabelachtige kortverhaal een genuanceerde analogie zagen voor de waarde van kunst, werkten de kunstenaars met de materialen en vormen van de studio zelf, en introduceerden ander gevonden materiaal om kleine momenten van een visueel narratief te produceren. Afgebeeld: Agitatedly. Reeks van 5 tekeningen. Soldeerijzer op thermisch papier.
"Soms," - Een studiotentoonstelling met Ash Kilmartin. "Soms," nam als uitgangspunt een verhaal van Toon Tellegen, waarin een sprinkhaan 'een fortuin' betaalt voor een stofje in de winkel van de hommel. Omdat we in dit fabelachtige kortverhaal een genuanceerde analogie zagen voor de waarde van kunst, werkten de kunstenaars met de materialen en vormen van de studio zelf, en introduceerden ander gevonden materiaal om kleine momenten van een visueel narratief te produceren. Afgebeeld: Accident 2. Auto-onderdeel, vlieg.
"Soms," - Een studiotentoonstelling met Ash Kilmartin. "Soms," nam als uitgangspunt een verhaal van Toon Tellegen, waarin een sprinkhaan 'een fortuin' betaalt voor een stofje in de winkel van de hommel. Omdat we in dit fabelachtige kortverhaal een genuanceerde analogie zagen voor de waarde van kunst, werkten de kunstenaars met de materialen en vormen van de studio zelf, en introduceerden ander gevonden materiaal om kleine momenten van een visueel narratief te produceren. Afgebeeld: installatie-overzicht met plafondpanelen.
Illustrious Alliterations
Illustrious Alliterations - Illustrious Alliterations is een verzameling gedichten die zijn geschreven door de vele mogelijke betekenissen van bekende en onbekende afkortingen te verkennen. Vasthoudend aan het gestage tempo van drieletterreeksen, steekt in elk gedicht een eigen verbeelding en modaliteit van spreken. De tekeningen in het boek zijn geïnspireerd op typemachinekunst, maar ontdekken wat deze praktijk zou kunnen betekenen in een tijdperk van gedigitaliseerde typografie. De titel is een toespeling op het bekende computerprogramma waarin de gedichten zijn gemaakt. Editie van 150 uitgegeven op RAMSDAM BOOKS.
Illustrious Alliterations
Illustrious Alliterations - Illustrious Alliterations is een verzameling gedichten die zijn geschreven door de vele mogelijke betekenissen van bekende en onbekende afkortingen te verkennen. Vasthoudend aan het gestage tempo van drieletterreeksen, steekt in elk gedicht een eigen verbeelding en modaliteit van spreken. De tekeningen in het boek zijn geïnspireerd op typemachinekunst, maar ontdekken wat deze praktijk zou kunnen betekenen in een tijdperk van gedigitaliseerde typografie. De titel is een toespeling op het bekende computerprogramma waarin de gedichten zijn gemaakt. Editie van 150 uitgegeven op RAMSDAM BOOKS.
A-B
A-B - Een cassette met twee geluidswerken, beide opgenomen en gemonteerd in Charlois, Rotterdam. De A-kant, ‘Walk’, wordt het beste buitenshuis beluisterd. Het is een begeleide wandeling in de vorm van een verteld essay over hoe we de wereld en onszelf observeren tijdens het wandelen. De B-kant, 'Sticks and Bells', is een pastoraal toneelstuk gechoreografeerd voor een ensemble van 12 koebellen en 12 wandelstokken. Het verhaal vertelt over een conflict tussen een groep wandelaars en een kudde koeien. Het riso-gedrukte libretto van dit instrumentale stuk werd als boekje bij de tape gepubliceerd.
Moving in, out, around sound
Moving in, out, around sound - Een installatie van sculpturale geluidswerken. Gedurende de maand voorafgaand aan de tentoonstelling woonde ik in de tentoonstellingsruimte en het appartement, waar gewoonlijk Available & The Rat-directeur Niloufar Nematollahi woont en waar voorheen Available & The Rat-directeur Lili Huston-Herterich woonde. Geïntrigeerd door de geluiden die in en rondom de huiselijke sfeer worden gecreëerd, maakte ik tijdelijke assemblages van auditieve en visuele elementen die ons herinneren aan de warme maar ook luidruchtige en soms vijandige ruimtes die we ons kunnen herinneren als 'thuis'. Elk werk bestond uit mijn eigen huishoudelijke voorwerpen, gepaard met luidsprekers die een meerkanaals-soundtrack speelden: vertrouwde veldopnames van het eigen appartement en dat van de buren, de bas van auto's die langs het raam passeren, en een stem die huiselijke herinneringen mijmert waarin geluid een prominente rol speelt.
Moving in, out, around sound
Moving in, out, around sound - Een installatie van sculpturale geluidswerken. Gedurende de maand voorafgaand aan de tentoonstelling woonde ik in de tentoonstellingsruimte en het appartement, waar gewoonlijk Available & The Rat-directeur Niloufar Nematollahi woont en waar voorheen Available & The Rat-directeur Lili Huston-Herterich woonde. Geïntrigeerd door de geluiden die in en rondom de huiselijke sfeer worden gecreëerd, maakte ik tijdelijke assemblages van auditieve en visuele elementen die ons herinneren aan de warme maar ook luidruchtige en soms vijandige ruimtes die we ons kunnen herinneren als 'thuis'. Elk werk bestond uit mijn eigen huishoudelijke voorwerpen, gepaard met luidsprekers die een meerkanaals-soundtrack speelden: vertrouwde veldopnames van het eigen appartement en dat van de buren, de bas van auto's die langs het raam passeren, en een stem die huiselijke herinneringen mijmert waarin geluid een prominente rol speelt.
Moving in, out, around sound
Moving in, out, around sound - Een installatie van sculpturale geluidswerken. Gedurende de maand voorafgaand aan de tentoonstelling woonde ik in de tentoonstellingsruimte en het appartement, waar gewoonlijk Available & The Rat-directeur Niloufar Nematollahi woont en waar voorheen Available & The Rat-directeur Lili Huston-Herterich woonde. Geïntrigeerd door de geluiden die in en rondom de huiselijke sfeer worden gecreëerd, maakte ik tijdelijke assemblages van auditieve en visuele elementen die ons herinneren aan de warme maar ook luidruchtige en soms vijandige ruimtes die we ons kunnen herinneren als 'thuis'. Elk werk bestond uit mijn eigen huishoudelijke voorwerpen, gepaard met luidsprekers die een meerkanaals-soundtrack speelden: vertrouwde veldopnames van het eigen appartement en dat van de buren, de bas van auto's die langs het raam passeren, en een stem die huiselijke herinneringen mijmert waarin geluid een prominente rol speelt.

The Rehearsal

Datum:
Locatie: Koffie en Ambacht
In samenwerking met: Dan Tuomey, Ash Kilmartin, Ben Weir

Een oefening in performance als performance, repetitie van een opgedragen tekst.

https://www.instagram.com/p/C-7hNASOIGO/?img_index=1

A polar bear in a snowstorm

Datum:
Locatie: Rib

Een reeks ruimtelijke interventies als onderdeel van een zomerresidentie in Rib, Rotterdam, waaronder: een pétanqueterrein; een in opdracht gemaakte Ikebana-bloemencompositie; een presentatie van Nature had its time, een publicatie van Lukas de Ryck en Nikolaas Verstraete die reflecteert op de planten in Joris-Karl Huysmans' A rebours; een essay geschreven als persoonlijke reflectie op vijf jaar professionele betrokkenheid bij de kunstruimte, opgevoerd tijdens de finissage.

https://linusbonduelle.com/A-polar-bear-in-a-snowstorm

Shelf Life

Datum:
Locatie: Wolphaertstraat 74B
In samenwerking met: Ash Kilmartin, Matt Hinkley, Liesbeth Van Heuverswijn

Een tentoonstelling in mijn boekenkast tijdens South Explorer, met werken op papier van Matt Hinkley, Ash Kilmartin, Liesbeth Van Heuverswijn en mezelf.

https://linusbonduelle.com/Shelf-Life

"Soms,"

Datum:
Locatie: PIR
In samenwerking met: Ash Kilmartin

Een zelfgeorganiseerde tentoonstelling begeleid door een fabel van de Nederlandse auteur Toon Tellegen, over kleine gebaren van groot belang.

https://linusbonduelle.com/Soms

Short Pieces That Move!

Datum:
In samenwerking met: Ash Kilmartin, Annabelle Binnerts, Kate Briggs

In 2022 werd SPTM! geïnitieerd als een uitgeverscollectief gericht op de toegankelijkheid van publiceren (goedkoop, anti-gatekeeping, anti-prestige) en dat processen van editen, ontwerpen, drukken en publiek maken allemaal gelegenheid bieden om van elkaar te leren. Het collectief werkt nauw samen met zowel nieuwe als ervaren schrijvers en organiseert geregeld workshops als deel van een voortdurend open onderzoek. Ze publiceren ongeveer 8 pamfletten per jaar.

https://shortpiecesthatmove.hotglue.me/

Het Moordenaartje

Datum:
Locatie: Rib
In samenwerking met: Niloufar Nematollahi, Maziar Afrassiabi

Gedurende een half jaar deed ik de redactie en het ontwerp van Het Moordenaartje. Deze wijkkrant werd uitgegeven door Rib en gedistribueerd in Charlois, een sterk gentrificerende buurt met nogal heterogene gemeenschappen. De krant verzamelde een veelheid aan lokale stemmen en gebeurtenissen—niet om ze te verenigen, maar om ze als artistieke collage in de straten te herintroduceren. De naam van de krant is ontleend aan een stoomtram die de wijk ooit onveilig maakte.

https://www.ribrib.nl/het-moordenaartje

Studio Lieneman

Datum:

Met Studio Lieneman ontwerp ik posters, flyers, publicaties en andere gedrukte zaken, hoofdzakelijk binnen de culturele sector. Met een artistiek-grafische achtergrond biedt de studio een andere manier om experimenteel om te gaan met het organiseren en communiceren van informatie.

https://studiolieneman.com/

Sticks and bells may make me dwell but chimes will never herd me

Datum:
Locatie: Het Archief

A display of walking sticks decorated with bottle caps and 'Stocknagel', to be taken by the audience during their visit to the Graduation Show of the Piet Zwart Institute's MFA. The sticks can be used as a tool to discover the exhibition with, as an appendix which traces one's path and location, as a simple instrument with which to play together in temporary collectivities.

http://linusbonduelle.com/

Ever Widening Circles / Early World Catalogue

Datum:
Locatie: Radio WORM / Operator Radio
In samenwerking met: Ash Kilmartin

Ever Widening Circles is een radioshow op Radio WORM, Rotterdam, sinds januari 2021 samen gepresenteerd met Ash Kilmartin. Deze live audiocollages bevatten muziek, veldopnames en geluidskunst. Sinds december 2023 presenteren we als duo Early World Catalogue op Operator Radio: een maandelijkse ochtendshow voor afgeleide luisteraars. Verder hebben we gespeeld op andere online radiozenders: Tirkultura (Riga), Palanga St Radio (Vilnius), Good Times Bad Times (Rotterdam) en elders.

https://www.mixcloud.com/EverWideningCircles/

Oratory Services

Datum:
Locatie: Rib
In samenwerking met: Tisa Neža Herlec, Bergur Anderson, Ash Kilmartin and Emmeli Person

Een reeks performances die ik organiseerde in de openbare ruimte rondom Rib. De OS introduceerden nieuwe geluiden in de buurt, die samensmolten met het reeds bestaande lawaai, zoals het geknal van illegaal vuurwerk of geknars van renovaties. De deelnemende kunstenaars speelden met de sociale fonetiek van alledaagse uitingen, waarbij ze elkaar echoden en open stonden voor de onvermijdelijke feedback van de buurt. De performances bleven onaangekondigd en werden in video gedocumenteerd.

https://linusbonduelle.com/Oratory-Services

4uurtje

Datum:
In samenwerking met: Henrietta Müller, Lucija Gregov, Tisa Neža Herlec e.a.

4uurtje was een reeks luistersessies in verschillende Charloisse huiskamers, met live optredens en DJ-sets. Door de maatregelen was het project genoodzaakt online verder te gaan als gezamenlijke kijk-en-luister-stream.

Deze kunstenaar heeft nog geen toekenningen.