Landschap, portret, naakt en eeuwig de bomen, ik schilder en teken de dingen om me heen, die mij ontroeren.
De thema's en onderwerpen dienen zich al verplaatsend over water en tijd aan. Licht, spiegelingen, vrienden, en nog dichterbij, huid, het leven hier binnen, aan boord. Rotterdam is mijn thuishaven. Soms maak ik ook beelden van wat ik opvis of teken ik 10-minuten portretten.
Ik registreer.
De grote verrassing van de Paradijsvogeltuin
Bij toeval meerden we af aan een kade bij de Paradijsvogeltuin. Het werd een wonderlijke zomer vol warmte, acrobatiek en een inspirerend gezelschap. Ik schreef een verhaal en maakte tekeningen.
Tegelijkertijd werd het een in memoriam voor Arnoud Brinkman (1966-2013).
IJsselbocht en moederschoot
IJsselbocht en moederschoot was een één weekendpresentatie hier aan boord, bestaande uit twee delen, in het ruim hingen IJssel landschappen en in de intimiteit van het vooronder toonde ik de naakten van mij en mijn deels dode moeder. Er was slechts ruimte voor 1 bezoeker.
Tussen boudoir en mortuarium.
Gerco de Ruyter maakte een 380graden foto waardoor je met de juiste software of met een VR-bril nog steeds die installatie in kan stappen om rond te kijken en in te zoemen.
Marja Zomer kijkt naar Jan B.
15 zelfportretten kijken 24 portretten van Jan Broekstra aan. Jan had nog slechts korte tijd van leven. Ik vroeg hem of ik zijn portret mocht schilderen. Dat mocht en dat deed ik, keer op keer. De zelfportretten waren er deels al en ontstonden tussendoor. In Omstand presenteerde ik ze tegenover elkaar.
MZ schildert WadF 1:1
Warten auf den Fluß was een tijdelijk meesterwerk van Observatorium.
Een 22 meter lange zigzag brug 12 jaren wachtend op de rivier. Eén winter wachtte ze met dichtgetimmerde ramen.
Ik schilderde daarvoor 6 trompe l'oeils. In HAL presenteerde ik ze met in houtskool lijnen het inmiddels vergane meesterwerk getekend.
Binnenkijken in een verdwenen observatorium.