Rowan van As

audiovisueel - collage - beeldhouwen - DIY - publieke ruimte

Rowan van As has a DIY way of working with images that lie dormant in the collective memory. Might be a remarkable logo, a blurry image on an old tv, or whatever catches his eye for the trashy side of the culture during a walk at the market or the Kruiskade in Rotterdam. Rowan loosely remixes these images with an expressive bit of fantasy, resulting in sculptures, drawings, collages, or pieces of clothing.


Taxi at groupshow Petromelancholia, Brutus, Rotterdam, NL, 2023 - My Taxi was shown at Brutus big exhibition 'Petromelancholia'. Finally the taxi has a motor installed so it really rides and is ready to hit the streets of Rotterdam.
Spam, collectie getoond bij Halte Charlois, gecureerd door Nada van Dalen, 2023 - De collectie kleding die ik maakte is groot en deels geinspireerd op de Rotterdamse straatcultuur, die te vinden is rondom de Kruiskade.
Prins Gold, olieverf op staal, 70 x 50 cm. 2024 - Met dit schilderij vestig ik de aandacht op de kleurrijke kruiskade met haar prachtige juweliers en ander 'multicultureel erfgoed', het vormt een onderdeel van een grotere serie over de kruiskade.
Prins Gold, Detail, gravure met slijptol op staalplaat, 60x40cm, 2024 - Het maken van tekeningen met een slijptol doe ik sinds 2016, het is een super expressieve techniek die ik soms toepas.
Prins Gold; West-Kruiskade 23 B, grafiet stick op stalen koelkastdeur, 190×95 cm, 2024 - Deze Surinaamse juwelier houd me al geruime tijd bezig, ik vind het een icoon van Rotterdam, het vormt een onderdeel van meerdere werken geinspireerd op de kruiskade.
Take me to the bridge, grafiet stick op stalen koelkastdeur, 80 x 45 cm, 2024 - Een tekening waarin ik mijn zelfgebouwde taxi afbeeld in New York, waarin James Brown een taxi neemt naar 'the bridge'. Mijn idee is om kunstenaars en muzikanten een performance te laten doen in de taxi in New York. Ik ben er mee bezig om dit echt te laten gebeuren.
Parkhaven, balpen op papier, 30×15 cm, 2019
Everything is on the one – groupshow at Arti et Amicitae, Amsterdam, NL, 2024 - De installatie is een combinatie van een aantal van mijn werken die ik voor de gelegenheid samen in een setting heb geplaatst die me doet denken aan een hotellobby. De boekenplank hangt aan maar één kant vast aan de muur waardoor de boeken soms op de grond vallen. Het is een uitbeelding van intertextuality, het delen van informatie en elkaar inspireren. De liftboy die de toeschouwers een warm welkom verschaft is een imitatie van een prullenbak gebaseerd op een bestaande prullenbak uit Rotterdam die nu is weggehaald in het kader van stadsvernieuwing in Rotterdam m4h. Daarachter op de muur een schilderij van een Surinaamse juwelier op De Kruiskade waarvan ik de ietwat clowneske rood en wit geschilderde artdeco gevel mooi vind, deze is nu grijs geschilderd helaas. Op deze manier kijk ik steeds naar de stad, ik bewaar wat ik mooi vind, juist omdat het dreigt te verdwijnen vanwege een constant veranderende 'smaak' van de dingen om ons heen, door het na te bouwen of anderszins te interpreteren. De tentoonstelling is opgezet als een Gesamtkunstwerk en de andere kunstenaars konden vrijelijk reageren op mijn werk en viceversa, zo heeft Marcel van den Berg als reactie op mijn boeken over Gil Scott Heron een werk opgehangen met de text: 'One of the greatest contributions to black art is the invention of two turntables and a mixer'. Ook hing Sander van Noort een schilderij op van een kat met vier ogen.
Dizzy’s trumpet, sculpture at Brutus’ Wild summer of art, Rotterdam, NL, 2022 - Dizzy Gillespie’s legendary trumpet, whose bell got bent 45 degrees during a performance in 1953 when someone accidentally fell over the trumpet. ‘He kept it this way because people in the back of the room could hear him better and he liked the sound that seemed slightly changed’ Large-scale imitated with foam, PVC and covered with tin of deep-fat fryer and wok oil cans that can be found here and there on the street. This makes it an ode to multicultural Rotterdam, and an icon from music history. Photos: Florian Cramer
Stop, Look, Listen, Solo exhibition at West Germany, Berlin, DE, 2019 - Solo-exhibition at West-Germany, Berlin. I worked for two weeks at this DIY space in the middle of Kottbussertor (Kotti) I made quit a lot of new slijptoldrawings and made an installation around it with wood laying around in the street.