Met Mary Shelleys bekende Frankensteinroman als vertrekpunt, ontwikkelde Daniel Tuomey een plan voor een animatiefilm over een onderliggend thema: dat van de onderdrukte masculiniteit. Dat wilde hij vertalen in een verhaal over kansen en potentiële bevrijding. “Waar de roman het moment waarop de schepping tot leven komt, behandelt als een oerscène van verschrikking, zal ik proberen het opnieuw voor te stellen als een moment van mogelijkheid, waarin gevestigde structuren en praktijken in twijfel kunnen worden getrokken.” Tuomey wilde zich verdiepen in verhaal- en animatietechnieken, via theoretisch onderzoek naar kunsthistorische modellen van animatie in relatie tot het monsterlijke en transgressie – den ook aan de Boris Karloff films met hun parodie op mannelijkheid. Deze uitgangspunten en noties van gender wilde hij gaan verwerken in een korte film.
Dit past in Tuomeys doorlopende onderzoek naar de constructie van masculiniteiten. Zoals het Bachelor Pad Museum, een eerder O&O-project, dat hij bouwde in zijn atelier in de Wolphaertstraat in Charlois. Tuomey woont sinds 2017 in Rotterdam waar hij al mee heeft gedaan aan projecten in Het Wilde Weten, Showroom Mama, Slash, Het Gemaal, de Player, Worm, Available and the Rat en meer. Voordien studeerde hij in Dublin en aan het Piet Zwart Institute en hij verbleef via artist-in-residencies in Schotland en Athene. De commissie spreekt over een prikkelend en humoristisch voorstel met het juiste momentum voor de kunstenaar.
Zo ging Tuomey aan de slag, op zoek naar innovatieve manieren om het verhaal van Frankenstein te vertellen via een breed scala aan technieken en inspiratiebronnen. Het ging van klassieke sculptuur en Europese landschapsschilderkunst via cartoons naar hedendaagse online cultuur. Zijn eigen tekeningen combineerde hij met animatietechnieken, geïnspireerd door gesprekken met vakgenoten, door Mark Fishers tekst ‘Gothic Materialism’, door genres zoals Japanse animatie. Zo bouwde hij een film van 18 minuten op. Een polyfoon werk met dramatisch narratief, elkaar uitdagende vertellers, horror, romantische poëzie, en een revolutionair personage dat niet in bestaande categorieën past.
Het resultaat staat op YouTube, werd van april tot juni 2021 online vertoond via WET Film, is ingediend bij filmfestivals, en Tuomey presenteerde het bij Available & The Rat. Hij is blij met het resultaat maar vond het een ‘monolithisch animatieproject’ dat eindeloos duurde. Dat niet meer. Wel wil hij met de opgedane animatietechnieken nieuwe kanten uit. “Ik denk veel aan het maken van interactieve computerprogramma's, kleine spelletjes die animatie combineren met schrijven en andere beelden.”