Kunstenaar:
Tess Martin

Titel
Cachette

Budget CBK Rotterdam
€ 6995,00

Jaar van toekenning
2019

Soort aanvraag
O&O subsidie

In de film Cachette is de hoofdpersoon een mysterieuze entiteit die vanuit de ruimte naar onze wereld wordt gestuurd om de bestaande realiteiten er vast te leggen – in wat alternatieve versies lijken van New York in de jaren tachtig, een dystopisch strand, het Tokyo van de jaren 1880 en het door de nazi's bezette Frankrijk. Dit verhaal zou Tess Martin willen neerzetten in een stop-motion animatie in film noir stijl, een ode aan dapperheid met fantastische elementen. “Geïnspireerd door films als Wim Wenders Wings of Desire, Jonathan Glazer's Under the Skin en Tarkovsky's Mirror, real-life verslagen van vrouwelijke spionnen en onopgeloste moordmysteries, wil ik met dit project inspireren tot moed en ons eraan herinneren wat het waard is om voor te vechten.” Als O&O-onderzoek betekende het een verdieping in het verkennen van non-lineaire narratieven en nieuwe cameratechnieken.  

Martins korte films worden wereldwijd op festivals vertoond. Daarnaast is ze docent bij AKI ArtEZ in Enschede en runt ze het Manifest: Animation Show & Tell evenement. Haar meest recente film Orbit (met O&O-steun) ging in première op het IFFR, Cachette is eerder vergelijkbaar met haar voorlaatste film Ginevra (2017) van sterk belichte papierknipsels en historische thematiek. Cachette leverde een gelaagde O&O-aanvraag op, aldus de commissie, met een vernieuwende werkwijze vanuit goed gekozen inspiratiebronnen en uitgangspunten. 

Martin werkte aan het script tijdens een verblijf in Tokyo, waarna ze in Nederland in samenwerking met een animatietechnicus cameratests uitvoerde en een conceptartist betrok. Ze besefte dat ze behalve professionele studioapparatuur ook zelfgebouwde sets nodig had. Het bouwen en aanpassingen van het storyboard gingen hand in hand, en ze vond een animatietechniek middels kalligrafiepapier: “Op deze manier kunnen de poppen zowel toplicht als achterlicht zijn, waardoor ze etherisch en wereldvreemd lijken.” Ze toonde een tussentijdse storyboardpresentatie in Tokyo, in Rotterdam wil ze mensen uitnodigen tijdens een open atelierdag later in 2020 om dit verder gevorderde stadium te zien."