Kunstenaar:
Bert Scholten

Titel
Dat speelt hier niet

Budget CBK Rotterdam
€ 10000,00

Jaar van toekenning
2020

Soort aanvraag
O&O subsidie

Veel literatuur bestaat niet over koekplanken, de houten planken waar een figuur is uitgesneden is om speculaas- en taaitaaipoppen mee te maken en die een oorsprong als offerbrood hebben. Kunstenaar annex muzikant-dichter Bert Scholten kent de koekplanken van thuis, zijn grootvader was proefbakker, en wil hun culturele waarde bekijken en zien hoe hij daar nieuwe betekenissen aan toe kan voegen. Zelf gebruikte hij de mallen bij een tentoonstelling in TENT waar hij een installatie en muziekalbum maakte over zulke broodfiguren. Hij zong en speculeerde over nieuwe broodfiguren en offerfuncties. In vervolg hierop schreef hij een O&O-plan waarin hij vertelvormen en houtsnijtechnieken combineerde. Het ging om een performance, koekplanksculpturen en een intieme radioserie die de luisteraar meeneemt in suggesties voor nieuwe vieringen, “Daarmee doe ik suggestieve handreikingen. Het opent een wereld naar het denken over hoe we omgaan met onze gebruiken, deze voeden, onderhouden en bekritiseren.”

Scholten studeerde aan de Minerva Academie in Groningen, volgde daarna studies en masterclasses over animatie, sound-art en podcasts, werkte bij verschillende kunstpodia in artist-in-residencies en liet zijn werk zien bij de Rijksakademie, Galerie Juliette Jongma, Holland Festival, de Dutch Design Week en performancefestivals, oftewel op de grens van beeldende kunst en andere disciplines. De O&O-commissie vindt hem een goede verbinder met het publiek, een beetje een hedendaagse troubadour, die interessante antropologische vragen stelt over erfgoed en tradities.

Scholtens plan was tweeledig. Het onderzoek naar hout was een technische verkenning van houtsoorten, handgutsen, 3d tekenen en CNC-frezen, bij vakmensen en musea. Daarnaast onderzocht hij geluid en verteltechnieken met Worm, op de radio, een vocal studio sessie, en een optreden met Hans Aarsman in het Torpedo Theater wat hij gaat voortzetten. In kleine tryout performances zong hij liederen en ging in een sarcofaag van koekplanken liggen. Het werd een lange reeks radiouitzendingen, optredens en workshops waar hij koeken bakte tijdens gesprekken over culturele achtergronden en maatschappelijke thema’s. Nieuwe uitzendingen en residencies met workshops (Framer Framed Molenwijk) staan op de agenda. Al doende concludeerde hij dat het muziekalbum de kern van het project is, met het fenomeen koekplank als een soort kapstok. Daarvanuit verder werken gaf hem veel gevoel van zelfbeschikking over zijn praktijk. “De O&O-regeling gaf me ruimte en vertrouwen om nieuw werk te ontwikkelen zonder duidelijk eindresultaat, wat zorgde voor een sterkere positie in het veld en in samenwerkingen met instituten.”