Autonomie speelt een grote rol in de werkzaamheden van Maarten Janssen, die in het atelier zowel als in situ werkt. Hij schildert, schrijft en is tentoonstellingsmaker. Tegelijk vindt hij de term autonomie ingewikkeld, want kunst staat altijd onder invloed van de omgeving. “Het is mijns inziens praktisch onmogelijk om aan tijd en plaatsgebonden structuren en directe invloeden te ontsnappen.” Dat merkt hij vooral in de periodes dat hij in Berlijn werkt, waar hij aan de kunstgeschiedenis van de stad afleest hoe deze gevormd is door andere factoren en politiek denken. Neutraliteit bestaat niet, of anders gezegd: “Ook de autonome kunst is programmatisch”, zegt Janssen die op die invloeden reflecteert in zijn werk als curator. Als O&O-project wilde hij dit denken ook een plek geven in zijn atelierwerk, door de niet-autonome achtergronden van abstracte - en concrete kunst in de kunstgeschiedenis te onderzoeken en beeldend te verwerken: “Ik wil proberen mijn studies met betrekking tot het niet-hier (Berlijn, Duitsland) en het niet-nu (DDR, 19e eeuw) te incorporeren in atelierwerk hier en nu: Rotterdam 2019.”
Met zijn concreet-abstracte kunst en werken in situ heeft Janssen een lange staat van dienst, met tentoonstellingen en projecten in binnen- en buitenland. Hij schrijft onder meer voor Kunstschrift en werkt als curator aan een groot project bij het Stadtmuseum Berlin. De O&O-commissie vond het onderzoekende aspect van het project conceptueel gezien interessant en sterk gekozen, vooral de relatie tussen abstractie en esoterie.
Op dat laatste besloot Janssen zich nader te richten, mede op advies van de commissie. Daarvoor ging hij zich verdiepen in de oorsprong van tarot en kaartsystemen. Het bleek een ingang tot verschillende hoofdstukken in de kunstgeschiedenis, via Londense esoterische loges tot New Yorkse avantgarde en via I-tjing naar Fluxus. Vanuit deze invloeden en beeldtalen wilde hij eigen kaarten ontwerpen, een voornemen dat met enig uitstel vanwege een ander curatorieel project, in 2020 zijn beslag zal krijgen.