Kunstenaar
Babette Kleijn

Titel
De resonantie van vorm achterhalen op een plek waar ik oneindig ver kijken kan

Budget CBK Rotterdam
€ 3.000,00

Jaar van toekenning
2018

Soort aanvraag
O&O subsidie

In de Sahara, vlakbij een klein berberdorp, ligt de Marokkaanse artist-in-residency Tissardmine. Daar wilde Babette Kleijn een maand doorbrengen, op zoek naar een “hoge concentratie aan zintuiglijke beleving van de natuur”. Omdat er geen geluid van voertuigen is, geen elektriciteit, en dus geen lichtvervuiling, verwachtte ze zich te kunnen openstellen voor de ruimte van de woestijn en er ’s avonds de sterrenhemel te kunnen observeren. Onderdeel van dit onderzoek naar ruimte – richtingen, vlakken, vormen - was het bestuderen van de welvingen van de duinen. Hierin zag ze overeenkomsten met de Arabische kalligrafie, waarvan ze de symbolische overdracht wil bestuderen om haar Europees-Russische referentiekader te verruimen. “Mijn observaties neem ik vervolgens mee in mijn muurwerken. Zo kom ik weer een stapje dichterbij de Babylonische verwarring van symbolen en referenties die mijn werk moeten gaan vertegenwoordigen.

Alhoewel Kleijn fotografie studeerde aan de St. Joost, ging ze uiteindelijk werken met gemengde materialen zoals verf, draad en ijzer. Hiermee maakt ze fijnzinnige assemblages, vanuit een verlangen om haar zintuigen en beleving van aanwezig zijn aan te scherpen. Deze architectonisch uitziende abstracties ontstaan uit een verlangen om de modernistische esthetiek en het achterliggende idealisme beter te begrijpen. De O&O-commissie heeft waardering voor haar oeuvre en gelooft dat deze compacte onderzoeksperiode een goede impuls zal geven.

In de Sahara, in het voorjaar van 2018, ervoer ze de ruimte, diepte en vooral de stilte zoals gehoopt: “De stilte die ik daar heb ervaren zorgt voor de continuering van mijn huidige proces. Het zorgt er ook voor dat de beleving van de Sahara nu nog bijna voelbaar, beleefbaar aanwezig is.” Ook deed ze onvoorziene ontdekkingen, zoals het vele ijzersmeedwerk. Met die inspiratie is ze in situ op een buitenmuur van de residentie een werk gaan maken, spelend met de textuur en schaduwen in een onbarmhartig klimaat van hitte en zandstormen. De opgedane indrukken vormen een bron om in een volgende werkperiode, nu in Berlijn, verder te verfijnen.