Kunstenaar:
Ryan Cherewaty
Titel
Emergent Properties
Budget CBK Rotterdam
€ 9450,00
Jaar van toekenning
2018
Soort aanvraag
O&O subsidie
Een duidelijk symbool van de enorme ongebreidelde wereldeconomie is de zeecontainer, aldus Ryan Cherewaty, en noemt het “een index van hoe ontwrichtend innovaties kunnen zijn voor het landschap en de mensen eromheen, als onderdeel van een groter systeem van mondiaal kapitaal, en als een doorgeefluik voor de sociale en politieke vormen die zijn georganiseerd rond zijn transporteerbaarheid.” Zijn O&O-onderzoek richt zich op de supply chain management van de zeecontainer. Dit netwerk van de toeleveringsketen van goederen wilde hij uitpluizen, de kwetsbaarheden ervan vastleggen, en dit alles weergeven in een realistische digitale animatie die wordt aangestuurd door een game-engine. De grote invloed van de supply chain management wilde hij duidelijk maken door ook een blik te werpen op een tijd van vóór de grote scheepvaartindustrie, “waardoor de installatie een breedte aan belevingstijd en ruimte krijgt”.
Mediakunstenaar Cherewaty schreef dit plan in het jaar dat hij cum laude afstudeerde aan de Piet Zwart Institute, met exposities bij Sign in Groningen en bij het Kaalslag Festival in Amersfoort in het verschiet. Eerder studeerde hij in Canada en exposeerde hij bij festivals en instellingen als V2_ die zich op het snijvlak van kunst en technologie begeven. Met video, CGI en installatie verhaalt hij over technologie als mythe en magie, de grenzen tussen het virtuele en reële oplossend. In dit nieuwe O&O-plan wilde hij haven en effecten elders in de wereld gelijktijdig combineren, wat de O&O-commissie erg aansprak.
Cherewaty werkte eraan tijdens een artist-in-residency in Berlijn en zocht verdieping in animatiesoftware. Gaandeweg leerde hij meer over de logistieke keten, de fouten, invloed op het landschap, spookhavens. Daarop paste hij zijn verhaallijn aan: om de toestand van de mensheid binnen dit systeem te verbeelden, als deel van de machines die dit systeem dienen. Die aanpassingen betekenden nieuwe onderzoeksvragen wat vertraging veroorzaakte, wel had hij intussen contacten gelegd in Rotterdam om straks het werk in première te laten gaan.