Kunstenaar:
Alexandra Phillips

Titel
Exploring what is actual

Budget CBK Rotterdam
€ 10000,00

Jaar van toekenning
2019

Soort aanvraag
O&O subsidie

Zelfs kunst die niet lijkt te gaan over perspectieven vanuit een raciale of seksuele identiteit, is toch onderdeel van het zelf en perspectief van een kunstenaar – iets wat over het hoofd lijkt te worden gezien in het inclusiviteitsdebat in de culturele sector. Daardoor falen veel tentoonstellingen rond deze thematiek, merkte Alexandra Phillips. Zij wilde dit nader onderzoeken door herlezing van 1971: A Year in Color door Darby English, een boek over twee tentoonstellingen in de VS en de perceptie ervan door het publiek. Die perceptie zou ze kritisch willen onderzoeken en vertalen naar sculpturale werken, met haar typisch eigen materiële vorm van humor. Humor ontstaat door verwachtingen die niet worden ingelost, vergelijkbaar met hoe vaststaande ideeën over identiteit niet verplicht hoeven worden ingelost. Met deze denkwijze verenigt Phillips theorie en praktijk. Een groot deel van haar project betreft dagelijks onderzoek naar representatie, identiteitspolitiek, vooroordelen en naar haar eigen positie in Rotterdam als Amerikaanse nieuwkomer.

De kunstenaarspraktijk van Phillips bestrijkt beeldhouwkunst, tekst, tekeningen en geluidsinterventies. Na studies in de VS was ze resident bij de Jan van Eyck Academie. In haar installaties, die ze exposeert in tal van tentoonstellingsruimtes, geeft ze achteloos vergeten en weggeworpen objecten een nieuw gevoel van materialiteit. Zo onderzoekt ze alledaagse excessen. Daarbij is tekst voor haar de laatste tijd belangrijker worden, wat doorwerkte in haar O&O-plan en de relatie die ze daarin zou willen zoeken met onder andere purepropaganda.org magazine.

Via een driestapsformule – theoretisch, praktisch en materieel – ging Phillips aan het werk. In haar atelier zocht ze manieren om de opgedane theorie in haar werk te vertalen, “Kunst begrijpen als ‘iets om mee te denken’,” aldus Phillips. In gips, steen en hout ging ze nieuwe structuren en motieven verkennen. Tot slot schreef ze beschouwingen van andere kunst zowel als een semi-autobiografische tekst, voor onder andere online platform Guestrooms.xyz. Geplande presentaties via Purepropaganda konden vanwege de lockdown niet doorgaan, maar de inhoudelijke studie bleef ze voortzetten. Met kunstenaar Jan Henderikse en platenlabel Slowscan Editions geeft ze in januari 2021 een tweede purepropaganda.org plaat uit, Bel Canto, dat met humor onze high culture parodieert.