Kunstenaar:
Victor Santamarina

Titel
Kwabkraak

Budget CBK Rotterdam
€ 9513,00

Jaar van toekenning
2019

Soort aanvraag
O&O subsidie

In dezelfde tijd dat Víctor Santamarina zijn atelier verhuisde naar een ijskoud en vervallen antikraakpand, bezocht hij de tentoonstelling over kwab in het Rijksmuseum. Het bracht hem tot een uniek plan: “Geïnspireerd door de organische volumes en druppels van kwabservies, begon ik na te denken over holle en opengewerkte lichamen die barsten en lekken, net zoals het gebouw waarin ik werkte. Door deze twee realiteiten te confronteren met het gebruik van een nieuwe materiaaltechniek - aluminium gietwerk - wil ik mijn relatie en ervaring met de sculptuurpraktijk een andere draai geven.” Santamarina wilde leren om zelf aluminium te gieten en een metaaloven te bouwen. Hij zou kunsthistorisch onderzoek willen doen naar kwab, om vervolgens vormen en volumes te ontwikkelen die doen denken aan abstracte hybride lichamen en objecten. Daarmee wil hij zijn beeldtaal verrijken, en ingaan op de positie van het lichaam in de hedendaagse samenleving.

Santamarina maakt sculpturen met verwijzingen naar het menselijk lichaam en een hoofdrol voor het materiaalgebruik, de lagen en huid waar schaduwen van spiermassa in liggen. Tegelijk lijken ze een stolling van zijn gedachten en dromen. Je herkent er een fascinatie in voor het vloeibare, instabiele en groteske, iets waar de 17e-eeuwse kwab op aansluit. Volgens de O&O-commissie was het evident dat dit project de kunstenaar nieuwe ontwikkelingen zou geven.

Daarmee begon een intensief werkproces. Het bouwen van de oven bleek complex en bij het leren gieten merkte Santamarina dat zijn aanvankelijke ideeën anders uitpakten, maar de grilligheid en imperfecties gaven tegelijk ruimte voor nieuwe vormen. Hij besloot zich minder te richten op de kwabgeschiedenis en meer op het idee van lekkage als onderdeel van het proces, en op het lichaam in relatie tot het gebouw. Corona bemoeilijkte het exposeren, een geplande reis naar Schotland ging niet door, het ateliergebouw bleek minder geschikt, maar met de resultaten maakte hij in het najaar van 2020 een installatie in de kelder van A Tale of a Tub naar grote tevredenheid.