Kunstenaar:
Daniel Tuomey

Titel
The Bachelor Bad Museum

Budget CBK Rotterdam
€ 9330,00

Jaar van toekenning
2018

Soort aanvraag
O&O subsidie

Het Bachelor Bad Museum is een museum op een onverwachte locatie, namelijk in een flat in Rotterdam Zuid. Dat is de woning van Daniel Tuomey, en als museum is het “een vijf maanden durend onderzoeksproject rond het modernistische huismuseum en zijn blijvende relevantie voor het hedendaagse esthetische en huiselijke leven.” Voor deze O&O-studie naar huiselijke versus museale architectuur, publiek versus privaat, wilde Tuomey belangrijke moderne Europese museumwoningen bezoeken en vervolgens film- en meubelwerken maken voor zijn eigen huismuseum. Dit zou minimaal een maand lang op afspraak toegankelijk zijn, altijd bemand door Tuomey als architect, reisleider en bewoner. “De onderzoekslijnen zullen gebonden zijn aan een begrip van de bewegingen en posities van mijn lichaam in relatie tot kunstwerken als een doorlopende voorstelling.” Zijn onderzoek beschouwt de erfenis van het modernisme en ideeën over gender in relatie tot huiselijkheid.

Tuomey studeerde in Dublin, de stad waar hij ook drie jaar programmaleider was van de kunstruimte Basic Space, en volgde daarna het Piet Zwart Institute in Rotterdam. In zijn performatieve werk is huiselijkheid een terugkerend thema, zoals in A tee for Corb in 2016: een tentoonstelling en videowerk in zijn eigen huis, gewijd aan Eileen Gray en Le Corbusier. Tour in 2017 was een museumrondleiding met enkel een bureau. Het sprak de O&O-commissie aan hoe de kunstenaar zichzelf als karakter in het project verwerkt. Het thema is ook actueel gezien de discussie over de verschillende mogelijke geaardheden van ruimtes.

Tuomey bezocht museumwoningen en bouwde met objecten, maquettes, teksten en architectonische ingrepen zijn eigen appartement tot gelegenheidsmuseum om. Deze ‘duister komische kritiek op deze grote modernistische instellingen’ was tegelijk een serieuze poging om stereotype denkbeelden over de vrijgezel open te breken, zodat mensen anders kijken. Gaandeweg werd het meer autobiografisch dan gepland, doordat museumwoningen ook menselijke portretten blijken te zijn. Door het project groeide zijn verbondenheid met huiselijke architectuur, het thema waar hij destijds zijn kunstenaarsloopbaan mee was begonnen.