Kunstenaar:
Isabelle Sully

Titel
To The Lives Already Given To Work

Budget CBK Rotterdam
€ 9390,00

Jaar van toekenning
2020

Soort aanvraag
O&O subsidie

Geïnspireerd door Voskuils ontluisterende romanreeks Het Bureau over het Meertens Instituut, en door de tweepersoons typemachine die zich daar bevindt, ontwikkelde Isabelle Sully een onderzoeksplan naar de taal van administratie. “Het project zal werken met het verschil tussen geschreven en gesproken taal wanneer het gaat om de karakterisering van administratief werk als creatief werk, waarbij in wezen wordt getracht een poëtische uitdrukkingstaal te vinden binnen de starheid van de administratieve communicatie.” Binnen de administratie bestaat een lange geschiedenis van anonieme, vooral vrouwelijke schrijvers, die dag na dag achter typemachines zaten. Het zijn hun sporen die Sully wil traceren: “Hoe kan administratief werk een artistieke arbeid zijn met ruimte voor expressie? Hoe kan administratie worden vormgegeven als een collectieve schepping?” Voor de antwoorden wilde Sully de archieven bij het Meertens Instituut in Amsterdam induiken en de collectie van het Telecom Museum in Rotterdam, om de technologieën te onderzoeken die bijdroegen aan de bemiddeling en distributie van het gesproken woord. Een boek en film waren haar einddoel.

Sully studeerde in Melbourne en Glasgow en studeerde in 2017 cum laude af aan het Dutch Art Institute in Arnhem. Van 2017 tot 2020 was ze hoofdredacteur bij Publication Studio Rotterdam en ze richtte Unbidden Tongues op. Ze schrijft voor onder meer Metropolis M, is assistent-curator bij Kunstverein Amsterdam en exposeert haar werk in de vorm van site-specific installaties, publicaties en curatoriële projecten. De O&O-commissie heeft met veel plezier haar diepgravende en suggestieve aanvraag gelezen en vond de relatie tussen kunst en arbeid erg interessant.

Toen het Meertens Instituut in 2020 wegens lockdown gesloten was, besloot Sully haar onderzoek op afstand voort te zetten door de reikwijdte van de beoogde archieven uit te breiden. Ze verdiepte zich in het archief van de Women's Electoral Lobby - een feministische politieke organisatie uit Melbourne - en in feministisch onderzoek, alsmede in de verpleegkundige dossiers van het Melbourne Women's Hospital. Ze publiceerde een essay in Metropolis M waarin ze de schrijfmachine voor twee personen in het Meertens Instituut als inspiratiebron gebruikte, met een link naar de Australische archieven en de relatie tussen de menselijke administratie en communicatiemachines. Ze publiceerde een boek over deze verpleegkundige archieven. Omdat locaties gesloten waren, veranderde ze het filmplan in een hoorspel over het schakelbord - traditioneel beheerd door vrouwen – met fictieve weergaven van figuren uit de archieven. Ze hoopt dit site-specific te kunnen vertonen in het Telecom Museum wanneer dat weer open gaat. Ook produceerde ze een boek met op scripts gebaseerde werken, Personal Appointments, dat het netwerk van de vrouwelijke medewerksters in kaart brengt, om een "spoor te creëren van de levens die al aan het werk gegeven zijn, fictief en feitelijk." Zij en ontwerper Robert Milne vonden een typografie met ruimte voor expressie en intonatie, het boek verrijkend met persoonlijke toevoegingen, voor een boekvorm dat ze vaker wil gebruiken als instrument en waarvan de scripts kunnen worden opgevoerd door wie maar wil.