Kunstenaar
Ash Kilmartin

Titel
Total Control: Propositions for an uncertain voice

Budget CBK Rotterdam
€ 9.884,00

Jaar van toekenning
2020

Soort aanvraag
O&O subsidie

Total Control is een plan van Ash Kilmartin voor een klein experimenteel zangkoor. Daarmee wil ze verkennen hoe geïmproviseerde vocale experimenten als groep invloed kunnen hebben op gevoelens van welzijn, angsten en onzekerheden. Hiervoor wilde Kilmartin een klein, intergenerationeel ensemble opzetten van getrainde en ongetrainde stemmen. Dit om vanuit het idee van collectiviteit, gemeenschappelijkheid, samen een stem te geven aan individuele gevoelens die mensen doormaken. “Mijn fundamentele opvatting van de stem is dat zij zichzelf altijd overschrijdt: onze stem zegt nooit alles wat zij weet, noch weet zij alles wat zij zegt. Ze is het scharnier tussen ons privé-zelf en de publieke ruimte die gevormd wordt door samen te spreken, te zingen of gewoon te ademen.” Dit wilde ze laten uitmonden in een semi-gescript, semi-geïmproviseerd performance werk, gecoproduceerd door Worm.

In 2015 streek Kilmartin uit Nieuw-Zeeland neer in Rotterdam, waar ze aan de Keileweg de kunstruimte Life opende. Daar brengt ze kunstenaars en ambachtslui samen in totaalinstallaties en exposities met een ode aan het maakproces. Dat past bij haar eigen interdisciplinaire kunstenaarspraktijk waarin ze schrijft, radio maakt, performances uitvoert. Bij haar project ‘Allegory of the Listening Demon’ in Syb in 2019, ging ze samenwerken met een koor. Total Control past daarbij, maar is nu gericht op hoe zang kan bijdragen aan ons gemeenschappelijke welzijn. De O&O-commissie vond het een origineel voorstel binnen een interessant en bijzonder werkgebied, geschreven vanuit een heel duidelijk eigen vertrekpunt.

Kilmartin begon het plan door lessen te nemen bij Janneke van der Putten. Ze leerde er luisteren naar het lichaam en de ademhaling, via oefeningen in stem en lichaamsbeweging. Daarnaast ging ze met radio aan de slag: elke twee weken zond ze op radio Worm uit over het onderzoek, wat haar een betrokken publiek opleverde. Door corona kon het koor nog niet worden samengesteld, maar is Kilmartin het script gaan schrijven, met rouw als thema. Zodra het kan, wilde ze met zang- en groepssessies collectieve vocalisatie onderzoeken, om via discussie en oefeningen toe te werken naar een eindvoorstelling in UBIK. Daarna wil ze het elders in Nederland en in Europa uitvoeren, via het festival- en distributienetwerk van Worm. Heel het project leverde haar goede connecties met Rotterdamse radiomakers op waardoor ze zelfs programmamanager voor Radio Worm werd.