Kunstenaar:
Natalia Papaeva

Titel
Who am I becoming

Budget CBK Rotterdam
€ 9450,00

Jaar van toekenning
2019

Soort aanvraag
O&O subsidie

Na altijd georiënteerd te zijn geweest op haar Siberische komaf, besloot Natalia Papaeva te onderzoeken wat het betekent om een Rotterdamse kunstenaar te zijn. ‘Who am I becoming’ is een gesprek tussen haarzelf, de Japanse kunstenaar Yasunori Kawamatsu en vijf andere immigranten in Rotterdam. De politieke situatie van de immigrant is lastig merkt ze, integratie ook. “Integratie is een pijnlijk proces van dingen achterlaten en nieuwe regels accepteren. Nieuwkomers moeten zichzelf afbreken om zich te herscheppen en nieuwe delen aan hun identiteit toe te voegen.” Antwoorden op haar onderzoeksvraag wilde ze zoeken in een combinatie van performance, interviews en de filosofie van Kintsugi, de oude Japanse techniek om scherven te repareren. “Kintsugi behandelt breuken en reparatie als deel van een geschiedenis. Het gaat om veerkracht.”

Papaeva is afkomstig uit Buryatia, een regio in Oost-Siberië met een bedreigde taal, en studeerde in Sint Petersburg en Den Haag. Haar rauwe performancewerk gaat over taal, verbaal en non-verbaal, en het vinden van je individuele stem. Dat combineert ze met film - zo won ze in 2018 de TENT Academy Award. Identiteit is onderdeel van haar werk, waarin ze doorgaans solistisch opereert. De samenwerking maakte dit project een uitzondering. Voor de O&O-commissie was het een oprechte en persoonlijke aanvraag.

Op basis van motivatiebrieven selecteerde Papaeva deelnemers voor dit coöperatieve project: Larissa Monteiro, Nash Caldera, Hugo Lopez, Marichèl Boyé, Johana Molina. Nia Konstantinova was producer en curator. Papaeva nam de leiding in wat een emotioneel beladen traject werd, zoals ook haar voorheen solistische praktijk gestoeld was op emoties, herinneringen en ervaringen. Met dramatechnieken leidde ze de performances in goede banen en leerde ze veel over identiteit, over thuiszijn, en maakte ze individuele videoportretten. Met Molina ontwierp ze een textielen vorm om deze als videoinstallatie te presenteren. Dit was in september 2019 te zien bij Worm en raakte een snaar bij veel bezoekers, afkomstig uit Rotterdam en overal vandaan.