Tentoonstelling | The Ground Up And The Washed Down

The Ground Up And The Washed Down is een tentoonstelling gecureerd door Yin Yin Wong, met werk van Hieke Pars, Raffia Li, Junghun Kim, Gayatri Kodikal, Gabi Dao, Fileona Dkhar en Dagmar Bosma. De tentoonstelling is van 8 juli t/m 27 augustus te zien bij A Tale of A Tub. De opening vindt op 8 juli plaats van 16.00 – 18.00 uur.

Het begon met het lichaam. Het lichaam, gekneusd en pijnlijk na van zonsop- tot zonsondergang te hebben gewerkt in de haven, werd hier gewassen en vond rust en herstel. In de afgelopen honderd jaar is het badhuis omgevormd tot een monument wat een kunstruimte bevat. Hier wordt het lichaam beschouwd als een reflectie van het hemellichaam dat onze planeet is. Verborgen in het volle zicht gaat het langzame, allesverterende malen dat ons comfort mogelijk maakt gestaag door.

In The Ground Up And The Washed Down putten wij, de erfgenamen van dit malen, uit het gefilterde residu. Wat kunnen we leren van wat er achterblijft? Wat zien we wanneer we de grond optillen? Wat voelen we wanneer we met ons hele lichaam waarnemen? Hoe heeft de tijd ons weggespoeld en hoe creëren we ruimte voor herstel?

Over curator Yin Yin Wong
Yin Yin Wong is een multidisciplinaire kunstenaar en onderzoeker die zich bezighoudt met de gevolgen van Westerse moderniteit op de levens en culturen die buiten haar nauwe paradigma vallen. Met hun praktijk daagt Wong dominante kaders uit die arbeid onttrekken van lichamen van arbeiders (immigranten), en die tegelijkertijd de wereld uitputten van natuurlijke bronnen.

Werk van Yin Yin is onlangs tentoongesteld in Natasha, Singapore Biënnale ‘22 en hun film ‘Lotus Flowers’ werd in 2022 vertoond op de Biënnale van Venetië. Later dit jaar wordt nieuw werk getoond bij Framer Framed, Amsterdam; CHAxART Rotterdam en in Wei-Ling Gallery, Kuala Lumpur. Bovendien doceert hen artistiek onderzoek aan de Koninklijke Academie in Den Haag en aan de Sint Lucas in Antwerpen. Yin Yin was resident bij de Jan van Eyck Academie (’20 – ’21). Onlangs werd hun onderzoek rond de Nederlands-Aziatische diaspora getoond in Natasha, Singapore Biënnale ‘22 en hun film ‘Lotus Flowers’ werd in 2022 vertoond op de Biënnale van Venetië. Later dit jaar wordt nieuw werk getoond bij Framer Framed, Amsterdam; CHAxART Rotterdam en in Wei-Ling Contemporary, Kuala Lumpur.

The Ground Up And The Washed Down en A Tale of A Tub’s Open Oproep voor Tentoonstellingsvoorstellen komen tot stand in nauwe samenwerking met CBK Rotterdam.

Beeld: Dagmar Bosma, SCRAP METAL DREAM BOY, 2021.

Fotograaf: Lili Huston-Herterich