Aqueene Wilson

sociaal-maatschappelijk, Lichaam, fotografie, Diaspora, Dekolonisatie, Community, Artistiek onderzoek

Aqueene Wilson is multidisciplinaire kunstenaar en Caribisch kind. Als autodidacte fotograaf staat ze artistiek bekend om haar cultureel verzorgende en fotografische creaties. Met het menselijk lichaam als haar meest voorkomende onderwerp en haar achtergrond in de dans, staat ze bekend om het documenteren van het (gekleurde) lichaam door een kwetsbare lens. Door relevante thema's te onderzoeken, stelt haar werk het huidige klimaat in vraag, wat uiteindelijk leidt tot gemeenschappelijke genezing, begrip en/of bewustwording. Ondanks de productie van verschillende series, komt al haar werk voort uit de ideologie van welzijn. Terwijl ze Curaçao blijft vertegenwoordigen in het grootste deel van haar werk, streeft ze er doelbewust om veilige plekken te creëren voor mensen van kleur en tegelijkertijd de cultuur van welzijn en inclusie te veranderen. Sinds 2019 doet ze onderzoek naar het gebrek aan zwarte dansers in hedendaagse instellingen en probeert ze nu actief ruimte te maken voor het gemarginaliseerde lichaam.

Maternal Sanctuary - Maternal Sanctuary is one of the works of HUNTU (2018). HUNTU visualises stills of togetherness among Black people. The series moves away from stereotypical and harmful representations of the Black community and can eventually positively contribute to the wellness of black people, because togetherness, care and love does exist in the Black community and it does so beautifully. The contemporary envisioning of Black folks holding space for each other and existing without struggle is an act of resistance in itself. Through the practice of holding and breathing, works as Maternal Sanctuary and Respirando Juntos hone in on intimate moments, where a mother holding her child and a couple closely breathing together, confirm the possibility of Black folks loving tenderly
Strength Centered - Strength Centered, HUNTU, 2018 HUNTU visualises stills of togetherness among Black people. The series moves away from stereotypical and harmful representations of the Black community and can eventually positively contribute to the wellness of black people, because togetherness, care and love does exist in the Black community and it does so beautifully. The contemporary envisioning of Black folks holding space for each other and existing without struggle is an act of resistance in itself. Huntu means “together” in Papiamentu, the local language of Curacao.
In the flesh - In the flesh (2019) is an inward perspective on the representation of the human being, as an extension of the fairly new emergence of digital activism.Through the use of hashtags we aim for social equality but that can only be reached when we recognise our similarities.These similarities are only met when we look inside of ourselves. This piece is made out of plastic bottles.
Tender Manifestations (2020)
STIMAKURPA collection - STIMAKURPA (2018 -now) is means love the body in Wilson's, Native language, papiamentu. It is a personal project that explores different concepts in relation to the body; May it be our capabilities or being uncomfortable in our skin. the project has grown into Wilson's trademark, as people can now book STIMAKURPA photoshoots for themselves as gift of self-love.
MA_01 - A documentation of my mother (2021). " I am my mother's legacy. The prayer of my ancestors. I am the vessel of their dream. I may now be whole, as my presence is safe & and protected by generations of feminine manifestations. Sis, You may be whole too. Your presence has purpose".

Back in the Day is our Future

Datum:
Locatie: Zuid-holland
In samenwerking met: Melkweg expo

Foto serie 'HUNTU' is onderdeel van de groepstentoonstelling, 'Back in the day is our Future'. De tentoonstelling versterkt Zwarte stemmen die weerstand tonen door de rijkdom van Zwarte cultuur en geschiedenis te vieren. Zo visualiseert, Wilson, stills van saamhorigheid tussen Zwarte lichamen. Ze doet dit op een zachte maar alsnog kritische manier.

https://www.melkweg.nl/nl/agenda/back-in-the-day-is-our-future-12-11-2021

Where are the black bodies dancing

Datum:
Locatie: Kunstinstituut Melly
In samenwerking met: Droom en daad

WHERE ARE THE BLACK BODIES DANCING is een tweedelige online serie die moet worden gezien als een onderzoek dat tot leven komt. Door middel van een visuele verzameling van gesprekken, performances en kunst bevragen we het huidige witte landschap in de hedendaagse dans, terwijl we actief ruimte creëren voor zwarte lichamen.

https://www.kunstinstituutmelly.nl/nl/engage/79-where-are-the-black-bodies-dancing-episode-1-unfolding-racial-structures-in-dance