NM (studio) / Nicole Martens

publieke ruimte, Ecologie, Diversiteit, Design, cross-over, Conceptueel, Community, Audiovisueel, Analytisch, Abstract

NM(studio) is the hybrid practice of Nicole Martens, a graphic and visual artist working on the intersection of art and design since 2005. The studio holds a strong emphasis on experimentation, research, critical thinking and context-awareness, and explores new areas and diverse media within the visual and sonic discourse. Working with a wide variety of specialists and artists result in large and small scale, commissioned and self-initiated projects in public, cultural, artistic, educational, commercial and corporate domains.

Pleasant Place tribute to Mien Ruys
Pleasant Place tribute to Mien Ruys - Contribution for Dutch Magazine Pleasant Place about iconic Dutch landscape architect Mien Ruys. Here printed on textile by Pleasant Place shown at Bonne Suits Amsterdam –– 2024 —— More info: https://pleasantplace.space/issue/mien-ruys
Glitch
Glitch - Banner ontwerp voor radio operator stage op Blijdorp Festival 2024. Een grafische compositie waarbij de identity elementen glitchen – de vele frequenties die samen komen op een muziekfestival representerend.
Content Aware Fill – Chabot Museum
Content Aware Fill – Chabot Museum - Content Aware Fill is een visuele en sonische compositie van Nicole Martens (NL) en Jonny Nash (UK/NL). Bedacht als grootschalige installatie op de monumentale gevel van het Chabot Museum in het Museumpark, als hedendaags openingsstuk voor de abstract expressionistische tentoonstelling Kunst Stelt Alles Voor in maart 2020. Na aanvankelijk uitstel vanwege de covid-19-maatregelen, kon Content Aware Fill tijdens uitgebreide lockdowns doorontwikkelen via thema's die verband hielden met de tentoonstelling en de impactvolle covid-periode tot een intuïtieve weerspiegeling van de heersende tijdsgeest. In samenwerking met dublab x LAVA Los Angeles, VS en Chabot Museum Rotterdam, NL werd het betoverende, hypnotiserende stuk in 2021 gedeeld in grootschalige audiovisuele installaties in Los Angeles, op 30 augustus mappped op de oever van de L.A. River en op 30 september in Rotterdam in mapped op het Chabot Museum. Hiermee wilden we een moment van verheffing en verwondering brengen, een oprecht geschenk aan de mensen in Los Angeles en Rotterdam; een destijds zeldzame kans om een bijzondere ervaring met anderen te delen, op fysieke locaties die op dat moment veilig waren. Meer info: https://www.dublab.com/events/103087/dublab-amp-chabot-museum-rotterdam-present-content-aware-fill-feat-nicole-martens-jonny-nash http://www.nicolemartens.nl/en/work/content-aware-fill/ Video door Pia van Beuken
Content Aware Fill
Content Aware Fill - Content Aware Fill is een visuele en sonische compositie van Nicole Martens (NL) en Jonny Nash (UK/NL). Bedacht als grootschalige installatie op de monumentale gevel van het Chabot Museum in het Museumpark, als hedendaags openingsstuk voor de abstract expressionistische tentoonstelling Kunst Stelt Alles Voor in maart 2020. Na aanvankelijk uitstel vanwege de covid-19-maatregelen, kon Content Aware Fill tijdens uitgebreide lockdowns doorontwikkelen via thema's die verband hielden met de tentoonstelling en de impactvolle covid-periode tot een intuïtieve weerspiegeling van de heersende tijdsgeest. In samenwerking met dublab x LAVA Los Angeles, VS en Chabot Museum Rotterdam, NL werd het betoverende, hypnotiserende stuk in 2021 gedeeld in grootschalige audiovisuele installaties in Los Angeles, op 30 augustus mappped op de oever van de L.A. River en op 30 september in Rotterdam in mapped op het Chabot Museum. Hiermee wilden we een moment van verheffing en verwondering brengen, een oprecht geschenk aan de mensen in Los Angeles en Rotterdam; een destijds zeldzame kans om een bijzondere ervaring met anderen te delen, op fysieke locaties die op dat moment veilig waren. –– Meer info: https://www.dublab.com/events/103087/dublab-amp-chabot-museum-rotterdam-present-content-aware-fill-feat-nicole-martens-jonny-nash –– http://www.nicolemartens.nl/en/work/content-aware-fill/ –– video door LAVA (Los Angeles Video Artist)
Ulay Was Here
Ulay Was Here - Werkperiode en realisatie: najaar 2020 — Grafisch identiteitsontwerp voor de promotiecampagne van het grootste retrospectief ooit en de eerste internationale postume tentoonstelling van Ulay (1943–2020). In samenwerking met audiovisueel kunstenaar Kirwin Lonwijk, binnen de grafische identiteit van het Stedelijk Museum, oorspronkelijk ontworpen door Meevis & van Deursen. Een eervolle taak om Ulay's nalatenschap in de publieke ruimte vorm te geven. Het grafische ontwerp, statisch en bewegend, werkt nauw samen met de visuele composities van Lonwijk. De items werden voornamelijk tentoongesteld in het openbare landschap van Amsterdam en online. –– Foto: screenshot van 'White Balls on Walls' met de sticker op de laptop van Stedelijk Museum directeur Rein Wolfs. –– zie ook http://www.nicolemartens.nl/en/work/ulay-was-here/
Pixel
Pixel - Werkperiode: 2018 Opgeleverd: 2023 — In opdracht van en in samenwerking met MVRDV, ontwikkelaar IMKAN. Pixel is de naam van het gevelontwerp dat het gelijknamige woon- en commercieel complex in Abu Dhabi door MVRDV architecten. Het abstracte organische 3D-patroon is een eerbetoon aan de pareloester en zijn belangrijke rol in de pre-olie geschiedenis van de regio. Het complexe kunstwerk stroomt over de zeven compacte middelhoge torens van verschillende hoogtes en verbindt ze als één geheel. Het is samengesteld uit vier ontwerp variaties van geprefabriceerde betonnen panelen. Deze omhullende schil heeft als doel om van veraf en van dichtbij te boeien. —  foto: John Wallis — zie ook http://www.nicolemartens.nl/en/work/pixel-mvrdv/
Hart voor Alexander
Hart voor Alexander - Pitch in opdracht van CBK Werkperiode: 2017 Niet gerealiseerd — Alexander Love is een studie voor een tijdelijk vloerontwerp voor het Prins Alexanderplein in Rotterdam. Dit conceptuele kunstwerk illustreert de geschiedenis van het gebied en gaat in op de huidige en toekomstige wateruitdagingen voor een van de laagst gelegen gebieden van Nederland. Als inspirerende opmaat naar een aanstaande herontwikkeling selecteerden Stichting Hart voor Alexander en CBK Rotterdam (Centrum voor Beeldende Kunst) vijf studio's om een ​​ontwerp voor te stellen met een ambitieuze opdracht. Het project viert ook het 50-jarig jubileum van het treinstation Prins Alexander en heeft als doel de lokale gemeenschap te ondersteunen. — zie ook http://www.nicolemartens.nl/en/work/alexander-love/
Complex- and Wall Compositions In Living Color, with Carl, Saville, Gmelig, Kelly, Susan, Zubli
Complex- and Wall Compositions In Living Color, with Carl, Saville, Gmelig, Kelly, Susan, Zubli - Werkperiode: 2013–2017 Opgeleverd: 2017 Opdrachtgever: Woningbouwvereniging Ymere –– Zes muurschilderingen voor de kopgevels en een bijbehorend kleurenontwerp voor drie verwante appartementengebouwen in een demografisch gevarieerde woonwijk. I.h.k.v. groot onderhoud was het doel de gebouwen ook voor zicht op te frissen met zes kunstwerken als cadeau aan de bewoners, en zo een langdurige positieve bijdrage te leveren aan de leefomgeving. Het ontwerp en de kunstwerken zijn van sociale perspectieven in overleg met de bewoners tot stand gekomen. — zie ook: http://www.nicolemartens.nl/en/work/alexander-love/
An Elastic Tension of Force from Part to Part, Part II - Dit werk is Part II van een tweeluik gemaakt voor de groepstentoonstelling ‘Blueprint, Who’s Urban Appropriation is This?’ in TENT Rotterdam in 2017. Beide abstracte stukken zijn het resultaat van een onderzoek naar de oorsprong van 1988/ '92 Afrocentrische hiphopmode, de invloed hiervan op stedelijke architectuur en het signatuur van NM. Vanuit een analytisch ontwerpend onderzoek met historische culturele patronen zijn zorgvuldig samengestelde composities ontstaan. Part II borduurt voort op Part I en vertelt op een groter canvas over inter-culturele verbindingen tussen symboliek, constructen en diversiteit. Het werk wordt gelezen als een willekeurige semi-antropologische compositie, een stedelijke compositie, een architectonische constructie en een stadsplattegrond. Deel I. is ontworpen voor museumcontext, opzettelijk tentoongesteld in een openbare commerciële ruimte en frame. Het tegenovergestelde geldt voor Deel II, ontworpen voor een commercieel spandoek-frame en geïnstalleerd in een museumcontext. — de werken o.a. opgevat als een stadsplan, een muurschildering, een architectonisch of stoffen ontwerp, stellen een kritisch perspectief voor op culturele thema's van etniciteit en sociale constructies, hun oorsprong en hoe dit historisch gezien is gefaciliteerd of gestuurd door economische intenties, stadsplanning en (stedelijke) ecologie. In eerste instantie spreken de stukken puur esthetisch, bij nadere beschouwing bieden ze toegang naar de diepere betekenis, zoals dit ook geldt voor Hip-Hop mode en de vele ontzagwekkende kunstwerken die zijn onderzocht. — zie ook http://www.nicolemartens.nl/en/work/an-elastic-tension-of-force-from-part-to-part-part-i/
An Elastic Tension of Force from Part to Part, Part I - Dit werk is Part I van een tweeluik gemaakt voor de groepstentoonstelling ‘Blueprint, Who’s Urban Appropriation is This?’ in TENT Rotterdam in 2017. Beide abstracte werken zijn het resultaat van een onderzoek naar de oorsprong van 1988/ '92 Afrocentrische hiphopmode, de invloed hiervan op stedelijke architectuur en het signatuur van NM. Vanuit een analytisch ontwerpend onderzoek met historische culturele patronen zijn zorgvuldig samengestelde composities ontstaan. De werken beweren dat wat schijnbaar culturen onderscheidt, hetzelfde is wat hen verbindt; cultuur is per definitie het resultaat van interdisciplinaire, interculturele toe-eigening en diversiteit. Op deze manier wordt het tweeluik een pleidooi voor her-evaluatie van oorsprong, legitimiteit, waardering, materiaal en context. Deel I is specifiek gemaakt voor het billboard. Het is de eerste compositie dat is ontstaan uit een intensief visueel analytisch en verdichtingsproces van culturele symbolen en patronen. Het verwijst naar de oorspronkelijke vormen en kleurtoepassingen, en stelt deze opnieuw samen in een hedendaagse vertaling. Deze opmaat naar Deel II is los van de ruimtelijke context gecreëerd, maar wordt gelezen als reactie op decoratieve raamlijsten onder het werk. Deel I. is ontworpen voor museumcontext, opzettelijk tentoongesteld in een openbare commerciële ruimte en frame. Het tegenovergestelde geldt voor Deel II, ontworpen voor een commercieel spandoek-frame en geïnstalleerd in een museumcontext. — De werken o.a. opgevat als een stadsplan, een muurschildering, een architectonisch of stoffen ontwerp, stellen een kritisch perspectief voor op culturele thema's van etniciteit en sociale constructies, hun oorsprong en hoe dit historisch gezien is gefaciliteerd of gestuurd door economische intenties, stadsplanning en (stedelijke) ecologie. In eerste instantie spreken de stukken puur esthetisch, bij nadere beschouwing bieden ze toegang naar de diepere betekenis, zoals dit ook geldt voor Hip-Hop mode en de vele ontzagwekkende kunstwerken die zijn onderzocht.— zie ook http://www.nicolemartens.nl/en/work/an-elastic-tension-of-force-from-part-to-part-part-i/
Style is Merely the Outside of Content - Werkperiode: 06–07.2017 Status: design afgeleverd, onafhankelijk van het ontwerp is het gebouw door politieke processen vlak voor de bouw gecancelled. Opdrachtgever: MVRDV –– Dit gevel omvattende kunstwerk is speciaal gemaakt voor het Cultuur Cluster, uit te voeren in geperforeerde metalen cassettes. Het gebouw is als het ware binnenste buiten gekeerd en onthult in het abstracte vitrage ontwerp de persoonlijke identiteit van de 17e-eeuwse ‘Gouden Eeuw’ Zaankanter. Het bestaat uit een grote verscheidenheid aan nieuw ontworpen patronen die zijn ontstaan uit het lagen en bewerken historische klederdracht en architectuur symboliek. Het referentiële en dynamische ontwerp, dat zowel van dichtbij als van veraf een decoratief beeld toont, geeft een persoonlijk karakter aan het centrum van Zaanstad. —— zie ook: http://www.nicolemartens.nl/en/work/style-is-merely-the-outside-of-content/
Dancing On the Ceiling
Dancing On the Ceiling - Werkperiode: 2017 Opgeleverd: 2019 Commisie: Stichting Hoofdkwartier Uitvoerder: Marsie Schilderbedrijf — Dancing on a Ceiling is een permanent site specific kunstwerk in de publieke ruimte. Ontworpen op de onderkant van een fitnessschool, de overkapping van het midden van het Kiphofplein, ondersteund door pilaren. Het ontwerp is een gekleurde weerspiegeling van het tijdelijke site specific vloerkunstwerk Game of Lines dat zich over bijna het gehele Kiphofplein uitstrekte. Met het kleurenpalet uit de straat is het Dancing on the Ceiling een blijvende afdruk van en een herinnering aan Game of Lines, met als doel om dit nieuwbouw deel van de straat te betrekken bij de bijzondere wederopbouw de architectuur van de straat en buurt. — zie ook: http://www.nicolemartens.nl/en/work/dancing-on-the-ceiling/
Game of Lines
Game of Lines - Werkperiode: 2011–2014 Opgeleverd: 2014 Commisie: Gemeente Rotterdam Uitvoerder: Wegmarkeringsbdrijf VVR —— Game of Lines is een grootschalig abstract kunstwerk op een breed trottoir. Het werk is een reactie op de omringende wederopbouwarchitectuur en is geïnspireerd op modernisme en hinkel stoepspelen. Deze tijdelijke markering was de eerste stap in de transformatie van een onopvallend leeg trottoir naar een levendig plein. Game of Lines creëert ruimte voor mensen, natuur en forensen voor een prettige beleving van de doorgang en deze eigen te maken om tot een betere verbinding van mensen met de buurt te stimuleren.
Non-Reclame
Non-Reclame - Foto: 2005, Witte de Withstraat, door Frank Hanswijk — Non-Reclame is de titel van een verzameling beeldende werken in diverse media als voorlopige uitkomst van academisch onderzoeksproject uit 2004. Functie van Gedrag verklaart niet het Mechanisme van Gedrag (Functie vs Mechaniek, FvsM). Een onderzoek naar menselijke gedrag in relatie tot de natuur, waarom de mensheid zijn habitat vernietigt in plaats van het te verzorgen en te koesteren, waarom mensen ongevoelig lijken voor oproepen het anders te doen. Het onderzoek en uitkomsten zijn uiteengezet in het gelijknamige boek. Non–Reclame biedt ruimte voor nadenken, relativering, een vermogen uitzonderlijk voor mensen, in een eindeloze stroom van media-boodschappen. Het biedt zo ook een alternatief voor milieupropaganda en ideologische reclame uit die tijd. Het infiltreert commerciële/consumentgerichte media met hetgeen dat ons in het huidige tijdperk ontspant, tot rust brengt, iets wat niets van ons vraagt en geen lijkt boodschap lijkt te brengen: Natuur. Een voorlopig antwoord, deze ruimte voor gedachten, stilte en contemplatie ook in het hectische leven te integreren. Om zo tot beslissingen te komen die beter zijn voor de natuur, en zo ook voor ons leefgebied. — zie ook https://www.nicolemartens.nl/en/work/non-advertising/

Datum:
Deze kunstenaar heeft nog geen toekenningen.