Kunstenaar:
Oana Clitan

Titel
All The Feels

Budget CBK Rotterdam
€ 9395,00

Jaar van toekenning
2021

Soort aanvraag
O&O subsidie

In de meeste online gesprekken duiken ze wel op: reactie-GIFs oftewel plaatjes die emoties uitdrukken en die dat beduidend expressiever doen dan in het gewone leven. Het zijn retorische hulpmiddelen met archetypes, aldus Oana Clitan die besloot deze vorm van communicatie nader te willen onderzoeken: “Aangespoord door mijn fascinatie voor het gebruik van GIFs als introvert persoon, begon ik te onderzoeken hoe reactie-GIFs kunnen helpen bij het verkennen van verschillende facetten van onze identiteit en het uitvoeren van emoties.” Dit wilde ze uitwerken in een korte film over een actrice die zich voorbereidt op een belangrijke rol maar die met behulp van GIFs een avontuur in een fantasiewereld moet volbrengen om te kunnen optreden. Thema's en verhaalstructuur had ze al verfijnd, nu wilde ze O&O-subsidie voor het onderzoek en de ontwikkeling van de visuele cinematografische elementen in de fantasiewereld. In deze korte sequentie beweegt een live-action personage zich in een geanimeerde wereld, een hoogtepunten van de film.

Film is een nieuw medium voor Clitan, een interdisciplinair kunstenaar die thema’s onderzoekt als taal en hedendaagse communicatie die worden beïnvloed door technologie en media. In haar collages, animaties, tekeningen, video’s, installaties maakt ze veelvuldig gebruik van gevonden materiaal en beelden. Ze exposeert op het grensvlak van kunst en technologie, in bijvoorbeeld V2_ en Gogbot in Enschede, en in Roemenië, Italië, Canada en de VS. De O&O-commissie was te spreken over de wissel- en uitwerking in haar plan, vond het interessante aannames, een mooie brug naar interactiviteit, veel schakelpunten met ruimte voor reflectie, een gedegen werkwijze die getuigt van expertise.

Clitan begon deze fase in een studio in Almere met technisch onderzoek - kadrering, camerabewegingen, belichting, perspectief, proeven met digitale animatie en green screens voor live-action. Hiermee paste ze het storyboard aan en de soorten verbeeldingen van GIFs. Ze ging scènes filmen met cinematograaf Matija Pekic en actrice Gerty van de Perre. Dat bleek een eye-opener, het bracht ideeën om post-productie uit te werken. Het materiaal werkt ze uit met animator Olga van den Brandt. Vooral aan het schetsen van de fantasiewerelden beleefde ze veel plezier, wat wel blijkt uit het feit dat ze maar liefst 85 shots schoot. Het plan om zich technisch te verbreden voor toekomstige projecten, voelde dan ook geslaagd. In 2022 gaat ze verder met de ontwikkeling van de visuals. Na enkele tests met speciale effecten samen met Dinko Šimac zal de film in de zomer van 2022 de productiefase ingaan, om deze tegen het einde van het jaar af te ronden en op festivals te presenteren.