Kunstenaar:
Ash Kilmartin

Titel
Allegory of the Listening Demon

Budget CBK Rotterdam
€ 9700,00

Jaar van toekenning
2018

Soort aanvraag
O&O subsidie

Dat kunst een andere blik op de wereld werpt, is de drijfveer achter een plan van Ash Kilmartin: om via Middeleeuwse illuminaties de politiek van nu te beschouwen. Hiervoor wilde ze teken- en kalligrafietechnieken gaan verkennen en vanuit een studie mediëvistiek onderzoek doen naar de allegorie, de verhaaltechnieken ervan en mogelijkheden van humor daarin. Deze ingrediënten vormen een plan voor een samenwerking met onderzoekers, typografen en kunstenaars. Het beoogde eindresultaat is een aantal grote tekeningen en een publicatie met teksten gebaseerd op allegorische luisterende figuren. Deze wilde ze deels in een residency in Syb in Beetsterzwaag ontwerpen en exposeren. “Het aannemen van een anachronistische beeldtaal en manier van spreken - en het ontwikkelen van mijn eigen stijl op basis daarvan - stelt me in staat om de mogelijkheden van een hedendaagse feministische luisterethiek over te brengen, via verschillende media.”

De van origine Nieuw-Zeelandse Kilmartin heeft een internationaal netwerk en CV, met tentoonstellingen en performances in Australië, Georgië, IJsland en meer. Ze was verbonden aan de Printroom in Rotterdam en maakt eigen publicaties. Daarin verhaalt ze op poëtische wijze over communicatie in isolatie. Haar performances betroffen een droomachtige monoloog in een bar bij Koffie & Ambacht, een fluisterende stem in het donker waar de nacht de ratio overneemt bij Worm, een dwalende ziel in de stad tussen alle machten aldaar bij Worm_Ubik.

Dit historisch onderzoek is voor haar een nieuwe werkwijze, waarvoor Kilmartin steun kreeg van de O&O-commissie. Ze ging in de leer bij een kalligrafist en richtte ging vervolgens in Beetsterzwaag in gesprek met bewoners Middeleeuwse overblijfselen aldaar, zoals klokkenstoelen. Het leidde tot nieuwe werken, netwerken, en het vertrouwen om ambitieuze projecten op te zetten. Vergezeld van een Gronings koor las ze voor bij Syb te midden van haar allegorische tekeningen, gevormd door “het nadenken over wat een hedendaagse luisterethiek is.” ‘De klok luiden om demonen te verjagen,’ schreef de Leeuwarder Courant over deze presentatie.