Kunstenaar:
Laurens Stok

Titel
CMYKCYMKYMKCYCMM

Budget CBK Rotterdam
€ 9000,00

Jaar van toekenning
2018

Soort aanvraag
O&O subsidie

Sinds zijn studie aan De Ateliers heeft Laurens Stok als schilder veel studies gedaan naar het motief in zijn werk, en de manier waarop dit geschilderd is. Met motieven als vitrages, raamwerk, reflecties maakt hij schilderijen waar doorzichtigheid, nonchalance en directheid een rol spelen. “Ik wil de toeschouwer graag laten zien hoe de lagen zijn opgebouwd, met de souplesse van een paar kwaststreken.” Zijn O&O-aanvraag betreft een nieuwe serie waar hij op noppenfolie schildert en dit afdrukt op canvas. Hij doet dat kleurlaag voor kleurlaag, een manier waarmee hij tot een heel breed kleurenspectrum komt. Ook het raster biedt veel visuele mogelijkheden. Stok vroeg de O&O-regeling aan om het nogal kostbare geprepareerd linnen te kunnen aanschaffen zodat hij deze techniek op groot formaat kon gaan uitwerk

Stok exposeerde bij Fons Welters en bij Nest en hij werd genomineerd voor De Scheffer in Dordrecht en voor de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst. Voor zijn schilderijen haalde hij aanvankelijk inspiratie uit banaliteit en kitsch, later verbreedde zich dat naar de rijkdom van het alledaagse, eenvoud, verveling zelfs, wat hij via een repetitief karakter esthetisch vertaalt. Noppenfolie met zijn functionaliteit waar je geen designgedachte achter vermoedt, past daarin. De O&O-commissie vindt het een sterke beroepspraktijk van een kunstenaar die met weinig houvast tot krachtig werk komt.

Met deze steun bestelde Stok zestig meter groot linnen en zestig meter voor kleiner formaten, materiaal dat de ruimte gaf om met snelheid te gaan werken. Noppenfolie spande hij op de vloer op, en hij werkte met beamers waarin monumentaliteit geen grenzen kent. Gaande het proces ging hij meer abstractie toevoegen aan figuratieve composities. Verf besloot hij een meer autonome rol toe te kennen en de fotografische referentiebeelden meer naar de achtergrond te verplaatsen. Het nieuwe werk exposeerde hij bij Daily Practice in Rotterdam, met uitnodigingen naar een netwerk van tentoonstellingsmakers, musea en collega’s.