Kunstenaar:
Maike Hemmers

Titel
Drawing like a reflex

Budget CBK Rotterdam
€ 9600,00

Jaar van toekenning
2021

Soort aanvraag
O&O subsidie

Automatisch schrijven en tekenen is een tactiek waarbij de tekenaar een bewuste controle loslaat en vanuit het onbewuste werkt. Maike Hemmers schreef een plan om hiermee bij zichzelf te onderzoeken van waaruit haar tekeningen ontstaan. “Wat zijn de geesten, bronnen, energieën die mij ertoe brengen om op een bepaalde manier te tekenen? Wat is de bron van een affectief werkproces? Hoe kan een innerlijke verkenning als tekenen leiden tot een uiterlijke expressie van verbondenheid?” Die verbondenheid doet ertoe in haar praktijk waarin ze werkt met de affectieve relatie tussen lichamen en binnenruimtes, vanuit een queer en feministisch perspectief. In dit onderzoek wilde ze zich baseren op de methodes van psychotherapeut Marion Milner en healer Emma Kunz. Zes maanden wilde ze ervoor uittrekken met als doel om een serie tekeningen te maken, en om een methodologie te ontwikkelen voor de transcriptie van innerlijke verkenning daarin.

Hemmers haalde haar master aan het Dutch Art Institute in Arnhem en werkt sindsdien met thema’s als feministische architectuur, en innerlijke ruimtes als middel van verzet. Daar reflecteert ze op in tekeningen, tekst in gedrukte en performatieve vorm, en in textiel. In 2020 gaf ze de publicatie ‘No Kitchen ever belongs to me’ uit, werkte online met Golnar Abbasi aan een tekst over arbeid binnenshuis, en ze exposeerde bij New Jörk in Wenen een gedicht richting verbeelde kamers. De O&O-commissie oordeelde positief over het refererend beeldmateriaal, de artistieke lijn van de beroepspraktijk en de duidelijk beschreven behoefte aan een impuls daarin.

Voorafgaand aan dit onderzoek volgde Hemmers een online workshop over automatisch schrijven van het College of Psychic Studies. Maar daarin bleek de artistieke kant te eendimensionaal. Meer beeldende verdieping vond ze bij kunstenaars waar ze sessies ging volgen, zoals Processwork bij Savannah Theis om tekeningen met deze methode door te werken. Daarnaast onderzocht ze de journaling methode van Milner: noteren welke innerlijke gebaren je bewegen, om te zoeken naar bruikbare oefeningen voor uiterlijke expressie. In Zwitserland wilde ze de tekenmethodes van genezeres Emma Kunz bestuderen, maar diens werkwijze is zo niet uit het werk te destilleren, dat Hemmers een eigen interpretatie schreef om de spiritualiteit te duiden. Het leidde tot een uitnodiging om haar werk in Bern te exposeren en terug in Rotterdam toonde ze haar tekeningen in het Groot Rotterdams Atelierweekend in september 2021. En ook leidde het tot een nieuwe methodologie, om mee verder te werken.