Cristal de la Cruz toonde in mei 2024 twee nieuwe sculpturen tijdens haar tentoonstelling ‘Cemí’ in De Achtertuin. Voor deze werken deed zij onderzoek naar de Taíno, een van de eerste bewoners van Quisqueya (later de Dominicaanse Republiek) en de schelpconstructie van de Nautilus, een symbool van eindeloze groei dankzij de spiraalvormige structuur. Met behulp van parametrisch ontwerp en traditionele ambachten ontwikkelde De la Cruz twee objecten waarmee zij deze historische en culturele elementen met elkaar verbindt. De sculptuur ‘Yocahù’ verwijst naar de god van de vruchtbaarheid en de schepping binnen de Taíno-mythologie. Het schelpvormige object voelt aan als een gestrand fossiel dat zijn eigen verhaal creëert dat zowel bij de oceaan als bij de bergen hoort. ‘Efigie’ vertegenwoordigt voor de kunstenaar iets menselijks. Het beeld leunt naar voren in een houding die aanvoelt alsof het zich voorbereidt om de goden te eren. De achterkant weerspiegelt de herhalende patronen van een schelp, terwijl de voorkant ingewikkelde details bevat die lijken op menselijke botten en ogen.
Foto: De Achtertuin