Kunstenaar:
Lizan Freijsen

Titel
Fading Colours

Budget CBK Rotterdam
€ 7000,00

Jaar van toekenning
2019

Soort aanvraag
O&O subsidie

In 2017 presenteerde Lizan Freijsen The Living Surface, an alternative biologybook on stains, een publicatie met haar eigen vlekkenarchief waar ze uit werkt. Sindsdien bleef haar werk zich ontwikkelen en om ook deze productie te ordenen en vanuit een ander perspectief te benaderen, schreef ze een O&O-plan over de kleur van verval. Ze wil bestuderen wat de intensiteit en verzadiging is van kleuren als de bloei voorbij is.” Freijsen: “Wat kenmerkt de vorm van aangetaste plekken? Wat is de kleur van verval? Is het mogelijk om kleur zichtbaar te maken in het kleurloze? Hoe is het mogelijk dit verhaal over kleur en vorm te ontsluiten voor een grotere doelgroep?”  

Op basis van schimmels en vochtvlekken ontwikkelt Freijsen al jaren een organische eigen beeldtaal, die ze voorheen toepaste op muurwerken en tegenwoordig op karpetten. Haar doel is aandacht vestigen op het ongewenste, het dagelijkse transformeren tot iets van waarde. In 2017 had ze een solotentoonstelling in Museum Boijmans, hetzelfde jaar dat ze haar master design research behaalde aan de Willem de Kooning Academie, na eerdere kunstopleidingen in zowel Rotterdam als Maastricht te hebben doorlopen. Ze exposeert bij 38cc, NL=US, Object Rotterdam en op internationale designbiënnales.

Ondanks haar jarenlange onderzoek naar kleur, speelde de kleur van verval nooit de hoofdrol. Het was voor de O&O-commissie evident dat het onderzoek naar dit eigen palet de kunstenaar tot nieuwe stappen in haar ontwikkeling zou aanzetten.  

Het plan betekent in de praktijk een ordening van foto’s op detail en kleur, het zoeken naar een methodiek en het experimenteren met stoffenprints. Een visuele verkenning van gedroogde botanie vertaalde ze tijdens de lockdown in grote zwart-witte krijttekeningen, geprint op stof voor samengestelde vaandels. In samenwerking met het Textielmuseum tufte ze lange teststroken in kleur, waarin keramische onderdelen worden gecombineerd met gedroogde botanie. Er ontstaat een nieuwe beeldtaal waarin haar fascinatie voor de ‘vorm van water’ zich verdiept door het gebrek aan water, te omarmen. Het kleuronderzoek en -archief worden in 2020 en 2021 doorontwikkeld tot een nieuwe publicatie.