Dit zijn de nieuwe Praktijkbijdrage-adviseurs

Vanaf 2025 buigt een zo goed als nieuwe groep adviseurs zich over alle Praktijkbijdrage-aanvragen. Maak kennis met Lana Mesić, Pendar Nabipour, Niek Hilkmann, Pelumi Adejumo, Alexandra Roozen, Marijn Bril en Pris Roos.

Lana Mesić
Lana Mesić werkt en leeft in Rotterdam. Mesić’s werk wordt gevoed door verwondering en speelsheid, geworteld in een jeugd omgeven door mysterieuze verhalen en de raadselachtige schoonheid van het onbekende. Geboren in een land dat niet langer bestaat, Joegoslavië, speelt vervreemding een sleutelrol in haar werk. Ze verkent hoe we het onzichtbare proberen te begrijpen en hoe licht en schaduw elkaar constant uitdagen. Met een knipoog naar het archetype van de trickster gebruikt ze kunst als een podium voor verwarring en plezier, waardoor ze alledaagse conventies transformeert en uitnodigt tot nieuwe perspectieven.

‘Ik ben van nature ontzettend nieuwsgierig en word enthousiast van de veelzijdigheid van deze functie. Het idee om steeds in nieuwe projecten te duiken en volledig in iemands wereld mee te leven, vind ik enorm inspirerend. Met mijn achtergrond als kunstenaar leg ik vaak maatschappelijke vraagstukken bloot en zoek ik naar manieren waarop kunst kan bijdragen aan een positieve verandering. Ik zie kunst niet alleen als iets esthetisch, maar ook als een middel om mogelijkheden te verkennen en nieuwe toekomstperspectieven te schetsen. Deze blik hoop ik in te brengen, zodat we samen kunst kunnen inzetten om betekenisvolle connecties en impact te creëren.’


Lana Mesić

Niek Hilkmann
Niek Hilkmann is een kunstenaar, muzikant en onderzoeker met een achtergrond in kunstgeschiedenis, mediadesign en filmstudies. In zijn werk richt hij zich op de spanning tussen alledaagse technologie en populaire cultuur, met speciale aandacht voor de relatie tussen dier en mens. Hij is lid van Varia, een ruimte voor collectieve benaderingen tot technologie, schreef een boek over hedendaagse floppy diskette cultuur, en maakt muziek, onder andere met de groep Kwartet Niek Hilkmann.

‘Als geboren en getogen Rotterdammer kijk ik ernaar uit om te zien wat er zoal in de stad leeft. Metaforisch gezien hoop ik de olie van de culturele machine te verversen, uiteraard met een kritische blik op de oliemaatschappijen. Mijn persoonlijke interesse ligt in de wisselwerking tussen kunst en (sub)cultuur. Ik ben geïnteresseerd in projecten die zich bevinden op het snijvlak van sociale ontwikkelingen en de autonome verbeelding.’


Niek Hilkmann

Pendar Nabipour
Pendar Nabipour is beeldend kunstenaar, curator en docent, gevestigd in Rotterdam. Zijn werk onderzoekt gemeenschappelijke herinneringen, collectieve besluitvorming, humor, spel en de natuur. Hij heroverweegt instituten en bouwt alternatieve structuren door middel van kunst. Pendar bestudeert culturele elementen zoals spreekwoorden, memes en komedie om het collectief geheugen te onderzoeken. Hij gebruikt speelsheid en interactie om meeslepende ervaringen te creëren. Met humor daagt hij conventies uit. Om de tijd te begrijpen haalt hij inspiratie uit natuurlijke processen. Hij integreert deze thema’s in zijn creatieve verkenningen met behulp van verschillende media.

‘Als docent en onafhankelijk curator help ik graag andere creatieven bij het ontwikkelen van hun ideeën, van het eerste idee tot de presentatie ervan. Tijdens dit proces is het meest interessante onderdeel misschien wel de ontwikkeling van het kernconcept en het productieplan. Ik wil mensen die een duidelijk idee hebben over wat ze doen, helpen hun creatieve doelen te realiseren.’


Pendar Nabipour – fotografie door Stacii Samidin

Pelumi Adejumo
Pelumi Adejumo is een Nigeriaans-Nederlandse interdisciplinaire schrijver wiens werk thema’s verkent zoals migratie, rouw en linguïstieke vervreemding. Ze begrijpt taal ook als een plaatsbepaling, een plek van worsteling. Ze behaalde haar bachelor Creative Writing aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en een Fine Art master aan het Dutch Art Institute. In 2023 ontving ze de Frans Vogel Poëzieprijs voor haar meertalige werk. Adejumo publiceert regelmatig poëzie en verdiepende essays over kunst en literatuur in tijdschriften en platforms zoals Mister Motley, Metropolis M, RektoVerso en De Gids. Ze was scriptiebegeleider bij de Sandberg Master BlackerBlackness Studies. Daarnaast trad ze op als spreker en performer op culturele evenementen, waaronder de Sonsbeek Biennale, de Appel, SAVVY Contemporary, Into The Great Wide Open en Read My World, waar ze ook deel uitmaakt van het programmerings- en vertaalteam.

‘Met mijn expertise op het gebied van interdisciplinair werk, mijn betrokkenheid bij diverse culturele instanties en mijn ervaring als adviseur, hoop ik een waardevolle bijdrage te leveren aan de beoordeling van projecten. Ik breng een scherp oog voor artistieke kwaliteit en maatschappelijke impact, waarin ruimte is voor samenwerking en verduurzaming van de artistieke praktijk. Ik heb specifiek oog voor multidisciplinaire makers, voor collectieven en voor performances die text-based werk integreren. Daarnaast richt ik mij op kwalitatief sterke makers met een lange beroepspraktijk die minder zichtbaar zijn, en wil ik hen helpen de erkenning en ondersteuning te krijgen die zij verdienen.’


Pelumi Adejumo

Alexandra Roozen
Alexandra Roozen is beeldend kunstenaar, met potlood op papier als specialisatie. Haar werk wordt zowel in Nederland als in het buitenland tentoongesteld, op art fairs en in kunstcollecties, regelmatig in onder andere Zuid-Korea en de Verenigde Staten. Daarnaast geeft ze les, bijvoorbeeld als kerndocent (’20-’24) aan de Willem de Kooning Academie en in masterclasses bij Drawing Centre Diepenheim.

‘Ik ben belangstellend naar de vele vraagstukken die spelen in de ontwikkeling van de diverse beroepspraktijken van Rotterdamse kunstenaars. Waarbij ik ook geïnteresseerd ben in de langlopende beroepspraktijken, waarbij in de loop van vele jaren een geheel eigen oeuvre is opgebouwd. In het algemeen heb ik interesse in zowel inhoudelijke als technische fascinaties. Specifiek ben ik geïnteresseerd in vragen die misschien klein of onbeduidend lijken, maar een startpunt kunnen vormen voor verdieping en ontwikkeling van de beroepspraktijk.’


Alexandra Roozen – fotografie door Vincent Mentzel

Marijn Bril
Marijn Bril is een onafhankelijke curator en onderzoeker met een focus op mediakunst en digitale cultuur. Haar praktijk richt zich op thema’s zoals beeldcultuur, memes, ecologie, productiviteit, kennisproductie en artistieke strategieën. Ze cureert tentoonstellingen, schrijft esays en geeft lezingen voor organisaties zoals IMPAKT, V2_, het Instituut voor Netwerkcultuur, Mister Motley en Archined. Marijn is afgestudeerd van de Erasmus Mundus Joint Excellence Master in Media Arts Cultures aan de universiteiten van Krems (AT), Aalborg (DK) en Łódź (PL).

‘Ik streef ernaar bij te dragen aan een dynamische omgeving voor artistiek onderzoek en experiment in de stad. Als curator heb ik ervaring met diverse artistieke processen en methodieken, aangevuld met een solide theoretische basis. Rotterdam is bij uitstek een plek waar makers graag het experiment aangaan, en in mijn rol als adviseur hoop ik projecten te ondersteunen die op vernieuwende manieren omgaan met bestaande media en formats. Bij het beoordelen van aanvragen vind ik het belangrijk om een ondersteunende benadering te hanteren: kritisch maar evenwichtig, met de ontwikkelmogelijkheden van de aanvrager altijd centraal. Daarnaast kijk ik ernaar uit om, vanuit mijn expertise in mediakunst en digitale cultuur, bij te dragen aan artistieke praktijken die de wisselwerking tussen technologie en samenleving verkennen. In een tijd waarin technologische ontwikkelingen razendsnel gaan, spelen kunstenaars een cruciale rol in het blootleggen van deze processen en het bieden van een kritische reflectie op hoe deze systemen worden toegepast in de maatschappij.’


Marijn Bril

Pris Roos
Pris Roos is kunstenaar, docent, curator, onderzoeker en verhalenverteller. Als kind groeide ze op in de toko van haar familie die uit Indonesië emigreerde. Voor Pris Roos symboliseert de toko een ruimte van samenzijn, kleuren, geuren, eten, verhalen en een mix van mensen met verschillende achtergronden. De toko is een bron van rijkdom voor haar kunstpraktijk. Als kunstenaar werkt ze met verschillende media zoals schilderkunst, spoken word, video, performance en installatie. Door te luisteren naar en het observeren van de mensen die ze ontmoet, reflecteert ze op onderwerpen als identiteit, migratie en geheugen.


Pris Roos – fotografie door Arno Stevens

Lees meer over de Praktijkbijdrage

Foto bovenaan: Kwinnie Lê, The Land of the Tattooed: Ungodly Beasts