Kunstenaar:
Pilar Mata Dupont

Titel
A Negative Genealogy

Budget CBK Rotterdam
€ 9991,00

Jaar van toekenning
2019

Soort aanvraag
O&O subsidie

Sinds 2013 is Pilar Mata Dupont bezig met een langlopend onderzoek naar haar familiegeschiedenis. Via vrouwelijke familieleden, op verschillende manieren getroffen door Argentijns staatsgeweld, wil ze deze geschiedenis ontvouwen in een documentair videowerk. Daarvoor wilde ze experimentele therapeutische en theatrale technieken gaan verkennen, en bracht dit onder in een O&O-aanvraag: “Mijn onderzoeksplan gaat over methoden om documentair en testimonial beeldmateriaal te combineren met opgenomen theaterachtige voorstellingen, maar ook over het aanleren van nieuwe vaardigheden en technieken in het werken met performers terwijl ik scènes bedenk op basis van mijn onderzoeksmateriaal.” De studieperiode zou zich afspelen tijdens een artist-in-residency in Buenos Aires, en in Rotterdam om het studiemateriaal en de film te verwerken en redigeren. De video is bedoeld voor in een tentoonstelling in Wexner in de VS, ook wilde ze het presenteren in Nederland en Argentinië.

Met video, performance en fotografie onderzoekt Mata Dupont sinds de eeuwwisseling de kneedbaarheid en feilbaarheid van structuren van de geschiedenis, het geslacht en het geheugen. Ze combineert ongelijksoortige verwijzingen om een nieuwe, vaak droomachtige, visuele wereld te creëren. Haar Argentijnse achtergrond en opvoeding in Australië, Argentinië en Brunei - kolonistenstaten en voormalige kolonies of protectoraten - voeden haar praktijk. Ze won verschillende prijzen voor haar werk en exposeerde bij TENT (een solotentoonstelling in 2018), Wexner, biënnales in Seoul en Sydney, het Seoul Museum of Art, Kunstverein in Stuttgart en Rencontres Internationales in Parijs. De O&O-commissie vond haar aanvraag spannend, ambitieus, vernieuwend, en een belangrijke stap voor Duponts beroepspraktijk.

Heel 2020 wijdt Mata Dupont aan dit onderzoek. Wegens corona moest ze de residency in Buenos Aires voortijdig afbreken, terug in Nederland werkte ze aan literatuurstudie en montage van bestaand materiaal, maar dat bleek onvoldoende om het af te ronden. De hoop en verwachting is om in 2021 terug te gaan naar Buenos Aires en het traject te vervolgen zoals gepland.