De overvloed aan constructiemateriaal in onze omgeving verwondert me. Als vanzelf kom ik daardoor ook veel in aanraking met de inrichting van de openbare ruimte. Ik observeer bouwputten, achtergelaten materiaal door wegwerkers, ik loop rond. Ik wil weten waar iets voor wordt gebruikt en wat de oorsprong is van onze materiële omgeving is. Binnen de geschiedenis zijn verschillende lagen aanwezig: sociale, politieke en ecologische. Ik ben geïnteresseerd in hoe de materialen deze lagen zelf kunnen communiceren, en welke rol ik daarin heb. Ik maak kunst om die lagen te onderzoeken, vragen te stellen en te delen. \r\n\r\nEen materiaal, bijvoorbeeld hout, is een natuurlijk materiaal. Doordat we er mee bouwen wordt de organische vorm omgezet naar een industriële vorm in een specifieke maat. Efficiëntie en standaard spelen hierin een rol. Dit moment van transformatie van organisch materiaal naar industriële maat vind ik interessant. In mijn werk neem ik dit principe van transformatie over, maar dan op een niet gestandaardiseerde manier.
madskills
In de tentoonstelling madskills bij het Canadian Centre for Architecture wordt verkend hoe bouwvakkers via sociale media hun werk vastleggen en delen. Met korte video's op platforms zoals Instagram en TikTok tonen ze trots, humor en vakmanschap, wat bijdraagt aan een bredere zichtbaarheid van de bouwsector. Als maker van de videoinstallatie combineer ik deze clips met historisch materiaal uit het CCA. De installatie onderzoekt hoe deze content de perceptie van arbeid in de bouw beïnvloedt...
Summer of Art
Fellow at ZK/U Berlijn
During a residency at ZK/U Berlin (Centre for Arts and Urbanistics) two new works were developed that respond to the site of ZKU in its state of transformation. During his working period, Smits explored the (de)construction of the building, with an interest in tracing the journeys of the materials used. His research has taken him to discover origins ranging from Berlin and China to Ukraine. As well as to recognise the different techniques and materials used over time, from the building’s advent
OPEN HAUS ZK/U: OPEN STUDIOS, PERFORMANCES, VIDEOS, INSTALLATIONS AND RESIDENT TALKS
A multitude of spaces turned into places by its people - through actions, encounters and memories. A place of negotiations and in-betweens: From city spaces and public places, over playgrounds and construction sites, to neighborhoods and apartment blocks. Shaped by the diverse interests of the residents who will be presenting their work-in-progress, the practices vary from performance, intervention, and sound installation to multimedia.
Luuk stayed in our bunker for two weeks in the beginning of February 2022. It was during a time of heavy storms that brought a lot of materials on to the beach. He went 'beachcombing' and researched two materials that derived from ships: driftwood and paraffin. He experimented and worked with both materials and we chose to work with the driftwood for the bunker art collection. He photographed the installation and framed the photograph himself in multiplex. Its is now on display in the bunker.
Spatial Interventions Suikerunie Groningen
Luuk Smits maakt een zeven meter hoge mobiele toren van reusachtige suikerklonten van piepschuim en rijdt daarmee door het postindustriële natuurgebied, dat helaas binnenkort plaats moet maken voor een nieuwbouwwijk. Zijn werk ‘Drive-by’ is als het ware een vooraankondiging van het binnendringen van bouwmaterialen die straks de natuur zullen overnemen. Een film van deze absurde actie is te zien, zo ook de toren zelf.
Concentrated Daydreaming
Over a period of four months, I undertook a self-initiated artistic research project focused on ‘concentrated daydreaming’. Daydreaming for me is understood as taming the brain to be able to wonder again, the concentration lies in the ambiguity that it was meant to be a project. I explored daydreaming through the physical act of walking. In this case, navigating the urban fabric of Rotterdam.
Residency Rucka Latvia
In Rucka, a small town of about 18.000 inhabitants, there is an unusual relationship between machine and nature. The smell of oil hangs in the air mixed with the smells of flora and fauna surrounding overgrown tracks. The silence of the rural landscape loudens and intensifies the smallest of details that usually go by unnoticed. Attuning to the sound of the train within this landscape causes a divergent experience of time passing and one of enstranged orientation.
EKWC
I began to play with the rather delicate and breakable material which is ceramics to undermine the assumed solidity and reliability of the cables and pipes as a central component of our urban infrastructures. By installing these breakable objects on fragile pedestals or hanging them in space I wished to underscore their autonomous and clumsy appearance as well as their bold colors when not in function.