Obbe van der Weide

artistiek onderzoek - autobiografisch - conceptueel - digitale technologie - experimenteel - installatie - media - muurschildering - objecten - printen (3d) - residency - samenwerking - sculptuur - sociaal-maatschappelijk - tekenen - urban - video - wetenschap & techniek - zine

We leven in een tijd van Idolisatie; We lijken voortdurend afgeleid door ons persona.
Mijn kunst is zich bewust van commerciële presentatie en komt voort uit een angst voor vervreemding en lichaamsdysforie, veroorzaakt door commerciële en idealistische opmaak.
Voor mijn praktijk is het belangrijk om het nut in te zien van de belichaming van angsten en emoties en van gedeeld lichaamsbewustzijn. Het maakte me geïnteresseerd in de rol van een monster; het lichaam strategisch gebruiken om negatieve bijproducten van ons digitale bestaan ​​te communiceren.
Voor mij heeft dit een louterend effect en dient het als een reflectie op de sublimatie in de samenleving.


The Wormhole Echoes (2023) - jiuba art space presents Wormhole Echoes. In Roman mythology, Janus, the god with two heads, embodies the dual nature of holding conflicting ideas. A symbol of beginnings and endings, doorways, openings and time; the plurality of openings highlighting the freedom of choice. Wormhole Echoes is an exploration beyond the confines of our chosen perspectives, echoing duality and it inspires us to seek a deeper understanding of the universe and our place within it. jiuba art space is an is an offshoot of No Man’s Art Gallery, providing a space for spontaneous, joyful and experimental programming on an informal basis with young and emerging artists. As a mostly online space, jiuba will function as an accessible art marketplace that will have occasional physical expressions such as this show.
BLACK RAINBOW (2023) - “Black Rainbow” is een groepstentoonstelling gewijd aan tussenruimten, bevrijding en kleding als magisch pantser om de authenticiteit en kwetsbaarheid van het menselijk lichaam en de ziel te beschermen, ongeacht ras en geslacht. Deze tentoonstelling, samengesteld door Wumen in samenwerking met Margreeth Olsthoorn, is geïnspireerd op het levensverhaal van de Afrikaans-Amerikaanse occulte denker en schrijver Paschal Beverly Randolph (1825-1875). Hij pionierde ruim honderd jaar geleden met de introductie van de queerness-theorie in Noord-Amerika en wijdde zijn leven als activist voor de zwarte bevrijding. Erotische magie, zwarte emancipatie, genderfluïditeit, interplanetaire geestenrijken – dit waren slechts enkele van de onderwerpen die Paschal Beverly Randolph bezighielden. Auteur Lara Langer Cohen beschouwt de verwaarloosde politiek van Randolphs esoterische geschriften naast de herhaalde frustratie van zijn activisme: hoe dromen van andere werelden, boven en onder de onze, de onvervulde beloften van emancipatie weerspiegelen. Ik geloof in liefde, helemaal door. En zolang ik leef, zal ik elke man, vrouw en de tussenliggende dingen helpen om het te winnen, te verkrijgen, te intensiveren, te verdiepen, te zuiveren, te versterken en te behouden, en ik zal alle anderen helpen hetzelfde te doen. Daar! Dat ben ik! Ik meen het! Het nieuwe imperium en de nieuwe beschaving die nog uit dat arme maar rijke en machtige volk moet voortkomen, is voorbestemd om net zo groot te worden in vrede en geestelijke goedheid als hun meesters in intellect en oorlog zijn geweest. In dat nieuwe Zion zal de wetenschap haar zalen oprichten en de kunst haar scholen; en in hen zal het Afrikaanse genie, onaangetast door de cuticulaire tint, Gods daden, en niet die van hen, de triomfen van het onderzoek nastreven. Ja! En door zijn warmte en hartstocht openen we nieuwe deuren naar de mysterieuze rijken boven en om ons heen, waar het koudere wit nooit doorheen kan dringen; en zo zal de zwarte zijn quotum toevoegen aan de gewone menselijke kennis, en zal het woord gerechtigheid een betekenis hebben in deze wereld. Paschalis Beverly Randolph “Black Rainbow” zal worden tentoongesteld in MO2, een nieuwe onafhankelijke kunstruimte in Rotterdam naast de conceptstore van Margreeth Olsthoorn, gewijd aan het tentoonstellen van experimentele hedendaagse kunstwerken met affiniteit voor textiel, kleding en bewuste mode. MO2 was bedoeld om een open ruimte te creëren voor jonge opkomende kunstenaars en ontwerpers om nieuwe ideeën te testen, en om een breder discours over schoonheid en identiteit voor het publiek aan te moedigen. Deze nieuwe ruimte is geïntroduceerd door Margreeth Olsthoorn, een bekende Nederlandse styliste en eigenaresse van de gelijknamige modeboetiek “MARGREETH OLSTHOORN” in Rotterdam. Ze staat bekend om haar invloedrijke positie in de Nederlandse modewereld en haar vooruitstrevende kijk op de branche. Margreeth Olsthoorn opende haar boetiek in 1986 en heeft sindsdien een reputatie opgebouwd als voorloper in de Nederlandse creatieve scene. Haar boetiek is gevestigd in een voormalige slagerij en staat bekend om de bijzondere selectie avant-garde en unieke kleding van zowel opkomende ontwerpers als gevestigde merken. Olsthoorn staat bekend om haar persoonlijke aanpak en haar vermogen om klanten te inspireren, daarbij puttend uit haar ruime ervaring in styling. Als prominent figuur in de Nederlandse modescene heeft Margreeth Olsthoorn een blijvende invloed gehad op de modecultuur in Nederland, door een platform te creëren voor vooruitstrevende ontwerpers en bij te dragen aan de erkenning en waardering van innovatieve stijl in Nederland. Voor deze tentoonstelling heb ik een nieuwe sculptuur gemaakt, een lichaamsuitdrukking waarvan ik dacht dat deze bij het oeuvre paste. "Body of June"(2023)
Sprouts (2023) - de laatse editie van de Sprout bij Arti Et Amicitiae. Een selectie van werken gerealiseerd na de Best of graduates expositie. 9 juni - 28 juli 2023
Van Ommeren De Voogt Award-Expositie - een groepshow bestaand uit de genomineerde van de Van Ommeren -De Voogt Award ; Danny choi, Marina van der Kooi en Obbe van der Weide
Monster Ball (2023) - Het Monster Ball was een door elle geïnitieerde tentoonstelling bestaand uit een groep jonge makers uit nederland die handmatig te werk gaan. de werken waren te zien in de maand juli 2023 Deze expositie voelde alsof ik het trojaanse paart bij de Huidenclub binnen loodste omdat mijn artistieke visie en concept tegen alle idealen van elle magazine in gaan. Metamorphosis(2021)
SHELLS (2023) - SHELLS; @Time is the new space 11.05-10.06 Duo show door: Obbe van der Weide en Sunhyo Mast Obbe is van mening dat we toeschouwers zijn geworden en onze fysieke verbinding met ons lichaam verliezen. Hij merkt op dat we voortdurend afgeleid worden door onze persona en ons digitale bestaan, wat schadelijk kan zijn voor onze gezondheid en welzijn. Obbe is een kunstenaar die zich bewust is van commerciële presentatie en hoe deze kan bijdragen aan vervreemding en lichaamsdysforie. Hij gelooft dat zijn kunst voortkomt uit deze angst en dat het een manier is om de negatieve bijproducten van onze samenleving te communiceren. Voor Obbe is het van groot belang om de waarde in te zien van het belichamen van angsten en emoties, evenals het delen van lichaamsbewustzijn. Hij is geïnteresseerd in de rol van een monster en hoe dit concept gebruikt kan worden om de negatieve aspecten van onze tijd te communiceren door middel van het lichaam. Sunyho Mast houdt zich op dit moment ook bezig met wezens, waarbij deze refereren aan de sculpturen die de kunstenaar maakt. Mast haalt inspiratie uit de origine, methodiek en de naïviteit waar wezens vanuit ontstaan, en vertaalt deze naar zijn praktijk. Ook reflecteert zijn vormentaal op de taal van een stad; bewakingscamera's, geraamtes van gebouwen en congestiepunten binnen een stad zijn vaak terug te zien in zijn werken. Mast ziet zijn sculpturen niet als statische gebouwen, maar als levend, groeiend architectuur. Met een speculatieve kijk op de stad als levend organisme, bundelen van der Weide en Mast hun krachten samen voor een tentoonstelling bij Time is the new space genaamd SHELLS. De sculpturen van Mast zijn trage, levende wezens en creëren een omgeving waarin de snelle, verfijnde wezens van van der Weide zich kunnen vestigen; zo worden zij een levend stuk architectuur die in symbiose leeft met de bewoner.
Milk & Cereals: 1000 Shape-Shifting Chocolate Chips (2023) - 'Milk & Cereals: 1000 Shape-Shifting Chocolate Chips' (7-16 April 2023) Wij zijn een experimenteel kunstenaarsinitiatief genaamd ‘Milk & Cereals’ - opgericht door twee alumni van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag (KABK): Anca Bârjovanu en Catelijne Boele. Geïnspireerd door onze gedeelde passie voor kunst, streven we naar het creëren van een 10-daags tentoonstellingsprogramma, bestaande uit een fysieke show in combinatie met workshops en lezingen in Den Haag, NL. De tentoonstelling bevraagt waar de opkomende kunstenaars in 2023 al hun werkuren doorbrengen? Als favoriete Apple Store-assistent? Verkopen ze ansichtkaarten op Etsy? Of zijn ze een imperium aan het opbouwen op tiktok. Het kunstenaarschap omvat tegenwoordig een breed scala aan aanvullende vaardigheden en activiteiten naast het behouden van een studio praktijk. Deze tentoonstelling nodigt vijftien recentelijk afgestudeerden uit om de veelzijdige rollen te ontdekken die de hedendaagse kunstenaar aanneemt. Het programma is zo samengesteld dat er nieuwe verbindingen kunnen ontstaan ​​tussen de pas afgestudeerde kunstenaars, de kunstinstellingen en het publiek. De tentoonstelling is samengevlochten met een lezingenprogramma en met informatieve workshops. Met deze uitgebreide programmering willen we een evenement creëren dat het algehele kunstecosysteem in Nederland ten goede komt. We hebben een experimentele, hybride ruimte gevonden in Den Haag die bereid is om onze plannen te ondersteunen en onze tentoonstelling te hosten. Het geld dat we met deze campagne ophalen, wordt dan ook deels gebruikt om de huur van deze ruimte en de opbouw van de tentoonstelling te bekostigen. Bovendien zal het ingezamelde geld worden gebruikt om alle kunstenaars eerlijk te betalen voor de bijdrage van hun werk en om de grafisch ontwerper te betalen voor het creëren van de identiteit van het programma. Voor dit project heb ik een nieuw werk geïnitieerd. Genaamd "Corporate Dream"
IDOL (2022) - SOLO SHOW "IDOL"(2022) Presented at Pulchri Studio (Bioplastic,Acrylic paint.) “an image or representation of a god used as an object of worship.” My idols are hypothetical objects of worship, with digital commerce as our god. It poses the question whether digital commerce is a modern god, and what morals and philosophies are entailed by this new god. Attraction, repulsion and desire; creating my self-proclaimed IDOLS.
Unfair(2022) - Samen met ABCND Store stond ik op de unfair art fair in Amsterdam 15-17 juli Ik Exposeerde het werk "Toxic masculine toy" één van de 50 sculpturen uit de installatie A shattered Body Dit is een reactie op de gewetenloze commercie die alles waar winst op gemaakt kan worden aan de man brengt zonder morele overwegingen.
A Shattered Body (2022) - Graduation Installation : A Shattered Body. Presented at the SBK SPROUTS YOUNG TALENT 2022. Steel, paper, fabric, bioplastic. "We reside in a time of idolisation; We appear constantly distracted by our persona and digital existence. My art is aware of commercial presentation and comes from a fear of alienation and body dysphoria, triggered by Commercial and idealistic formatting. For my practice, it’s important to see the utility of the embodiment of fears and emotions and shared body awareness. It made me interested in the role of a monster; using the body strategically to communicate negative by-products of The time we are living in. Externalising the things that exist on the edge of my consciousness. To create a body expressive language. For me this has a cathartic effect and serves as a reflection on sublimation in society."