Sebastian Kox

installatie - interactief - performance - audiovisueel - digitale technologie

Mijn werk beweegt zich tussen de grenzen van ervaringstheater en installatiekunst. Vaak is het publiek direct betrokken en heeft het een mogelijkheid haar eigen ervaring te sturen. Het werk benadrukt aspecten van groepsgedrag, systemen en de impact van technologie die onbewust ons gedrag en denken beïnvloeden.


Docent Art and Technology.

Workshop

  • 01-01-2011 t/m 31-12-2012
  • Locatie: University of Applied Sciences Northwestern Switzerland (Hyperwerk), Basel
  • Diverse workshops en seminars gegeven over kunst, technologie en het toepassen daarvan. Met behulp van studenten een technische toolbox gemaakt om gemakkelijk en snel met een dieptecamera interactief werk te maken.

Multiplayer-multiplier

Project

  • 01-01-2011 t/m 31-12-2011
  • In samenwerking met: Dropstuff
  • Locatie: Lowlands Festival 2011, Biennale Venetie 2011, Biddinghuizen, Venetie
  • De eerste multidimensionale video game. Een generatief interactief kunstwerk, waar een collage onstaat uit game-artifacts door de invloed van de spelers.
  • https://vimeo.com/14618056

Cargo, Dogtroep, performance

Performance

Oneminute bodyscan

  • 01-01-2014 t/m 31-12-2014
  • In samenwerking met: Rathenau Insituut
  • Locatie: 14 verschillende technologie, kunst en healthcare evenementen.,
  • Wat eruit ziet als een photobooth was voor de bezoekers die de installatie verlieten een confrontatie met hoe meetbaar ze eigenlijk zijn zonder het zelf te merken. In de photobooth wordt je geleid door een geautomatiseerd systeem genaamd Fred, die in een aantal stappen poses uitlokte, en tegelijkertijd foto’s neemt. Deze foto’s werden vervolgens door verschillende cloud diensten geanalyseerd, om een oordeel te geven over je gezondheid, aantrekkelijkheid en leeftijd.
  • https://vimeo.com/148218872

Diespace

Performance

  • 01-01-2009 t/m 30-11-2013
  • In samenwerking met: PIPS:lab
  • Locatie: De Parade, diverse theaters in Nederland, Mapping festival Genève Zwitserland, la Ferme du Buisson Parijs, Distinctively Dutch Festival Pittsburgh USA, Beakerhead festival Calgary Canada, International Theatre Festival Hangzhou China en Beijing Fringe Festival China.,
  • De eerste internet community voor overleden mensen. PIPS:lab presenteert met laptops, camera’s, lichtsensoren en de oma’s op stuntrollators een interactieve en muzikale show over voortleven na je dood. Betrokken als maker en speler.
  • http://www.diespace.nl/

Het Systeem (In ontwikkeling)

Project

  • 01-04-2020 t/m 31-12-2022
  • Locatie: Divers,
  • Het Systeem gaat over de subtiele beïnvloeding van onzichtbare systemen die ons gedrag analyseren, en onze omgeving en keuzemogelijkheden daarop aanpassen. De nieuwe dictatuur gaat niet om macht, maar om aandacht, beïnvloeding, data - en wie deze in handen heeft. We laten deelnemers aan het project ervaren hoe systemen slim weten binnen te dringen in onze wereld, en zich weten aan te passen op basis van door onszelf verleende informatie. Deelnemers kunnen meedoen door een app te downloaden.
  • https://vimeo.com/364771689

VRLab

Performance

  • 01-01-2018 t/m 31-12-2018
  • In samenwerking met: Likeminds’ Factory
  • Locatie: Oerol festival, Uitdagen Utrecht., Terschelling, Utrecht
  • Het VRLAB was een tiendaags experiment waar we iedere dag ter plekke een korte VR ervaring maken en presenteren. Hierin onderzochten we de theatraliteit van VR en verschillende technieken om mensen in een ervaring onder te dompelen, live acteurs te betrekken en hoe geluid een rol speelt.
  • https://vimeo.com/288424833

[THE BRAIN]

Performance

  • 01-03-2018 t/m 30-09-2019
  • In samenwerking met: Orion Maxted, Fabian Hylkema.
  • Locatie: IDFA Filmfestival Amsterdam, Frascati Theater Amsterdam, LMDP Festival Internazionale di Teatro Arte e Nuove Tecnologie Cagliari Sardinië Italië, THNK School of creative leadership Amsterdam, Paradiso Amsterdam.,
  • Video ontwerp en technische ontwikkeling. In [THE BRAIN] wordt het publiek getransformeerd tot één gemeenschappelijk brein, verbonden via mobiele telefoons. Een swarm intelligence, die zal leren zelfstandig te denken, vragen te stellen en beantwoorden en creatieve taken uit te voeren. Tot het punt waarop dit brein zijn eigen performance schrijft, via een constante feedback loop met wat er op de vloer gebeurt.
  • https://vimeo.com/271125761

Sensory Gym

Project

  • 01-01-2017 t/m 31-12-2017
  • Locatie: STRP festival, Eindhoven
  • In samenwerking met de STRP biënnale hebben we de Sensory Gym ontwikkeld. Een concept waar vier groepen kunstenaars (Chloé Rutzerveld, Ricky van Broekhoven, Carolien Teunisse en Polymorf) samenwerken met studenten een workout ontwerpen voor de zintuigen. De ruimte had de look en feel van een gym en we hadden een volautomatisch absurd intakeproces ontworpen die iedere bezoeker onderging.
  • https://vimeo.com/216696177