Terugblik Studio Art Office | Zo doe je dat #2: jouw honorarium financieren

De Rotterdamse kunstenaars Shardenia Felicia, Florian Braakman en Valentina Vella deelden tijdens Studio Art Office | Zo doe je dat #2 op 22 november 2023 hun ervaring met de Praktijkbijdrage van CBK Rotterdam.

Je hebt een fantastisch idee, je werkt met geweldige mensen samen en je hebt een toffe locatie gevonden om je artistieke plan aan de wereld te tonen! Maar heb je ook nog aan jezelf gedacht? Met de Praktijkbijdrage van CBK Rotterdam kun je een aanvraag indienen voor je eigen honorarium. Tijdens Zo doe je dat #2 in het auditorium van TENT kwamen zo’n veertig kunstenaars samen om alles te weten te komen over de regeling.

Art Office’ Cindy Stegeman gaf een korte introductie over de Praktijkbijdrage. Deze laagdrempelige regeling kunnen Rotterdamse kunstenaars eenvoudig via de website aanvragen om te voorzien in (een deel van) het honorarium. Een belangrijke voorwaarde is dat het kunstproject een publiek karakter heeft, of dat nou een publieke performance is of een tentoonstelling in een niet-commerciële ruimte. De startdatum moet bovendien na de aanvraagdatum liggen. Externe adviseurs beoordelen de aanvraag en binnen vier weken hoort de kunstenaar of die maximaal 2500 euro ontvangt.

Herinnering

De Rotterdamse kunstenaar Shardenia Felicia vroeg een Praktijkbijdrage aan voor haar project Herinnering, een stop-motionfilm over haar leven als moeder van twee jonge kinderen. Met deze film wilde ze zichzelf en andere moeders laten zien dat hun leven niet voorbij is als ze ambities of dromen even aan de kant hebben gezet voor het moederschap. ‘Het was een enorme klus om de film te maken, want ik deed alles vanuit huis’, vertelde ze. ‘Tegelijkertijd vroegen mijn twee jonge kinderen ook om veel aandacht. En ze wilden steeds met de poppen spelen.’

Het werk van Felicia kenmerkt zich door de kleur roze. ‘Eigenlijk houd ik helemaal niet van roze’, lachte ze. ‘Ik maak verschillende soorten werk, van stop-motion tot schilderijen. Ik zocht naar een manier om de werken te verbinden en bij toeval werd de kleur roze die manier. Het begon toen ik buiten de opvang een roze stukje speelgoed opraapte, een roze nummer 3. Ik ging meer kleine roze objecten verzamelen en daardoor kreeg ik meer inzicht in wat roze betekent voor de samenleving.

Felicia gebruikte de Praktijkbijdrage ook om afgelopen zomer een moeder- en kindvriendelijke tentoonstellingsbijeenkomst te organiseren in WOLk in Rotterdam. ‘Met deze bijeenkomst wilde ik andere kunstenaars en moeders ontmoeten’, zei Felicia. ‘Ik geloof er sterk in dat je het niet alleen hoeft te doen. We kunnen elkaar helpen en van elkaar leren.’ Felicia’s verhaal kon op erkenning uit het publiek rekenen: een andere kunstenaar met kinderen vroeg haar hoe ze de balans houdt. ‘Het is vooral lastig als je je kinderen huilend bij de opvang achterlaat’, zegt ze. ‘Hoe belangrijk is je kunst dan? Maar het is ook gewoon mijn werk. Dus ik wil het doen voor mezelf en om mijn kinderen te laten zien dat ze hun dromen nooit moeten opgeven.

Broer

Fotograaf Florian Braakman vroeg de Praktijkbijdrage aan om zijn fotoserie Broer te laten zien op het Jakarta International Photography Festival (JIPFEST) in september 2023. Broer bestaat uit portretten van allerlei verschillende mannen die de fotograaf op straat met ‘broer’ aanspraken. Met de serie wilde Braakman laten zien dat er niet veel nodig is om toch verbinding te voelen met andere mensen. Hij citeerde James Baldwin: ‘All men are brothers. That’s the bottom line. If you can’t take it from there, you can’t take it at all.’

Toen Braakman tien jaar geleden naar het Rotterdamse stadsgebied Delfshaven verhuisde, begon hij met foto’s maken vanuit zijn raam. Langzaamaan raakte hij vertrouwder in de wijk, sprak hij met steeds meer mensen en werden zijn foto’s persoonlijker. ‘Veel van de geportretteerden kwam ik vaker tegen, dus op een gegeven moment krijg je wel een band’, vertelt hij. ‘Het is een doorlopend project en de serie wordt alleen maar groter. Ik werd gevraagd om de serie te laten zien op het JIPFEST, maar de organisatie had amper budget voor deelnemende fotografen. Via de Voucher Internationaal van het Mondriaanfonds heb ik mijn reis en verblijf kunnen bekostigen en dankzij de Praktijkbijdrage had ik ook nog een vergoeding voor mijn tijdsinvestering. En het was ook nog eens makkelijk aan te vragen, ideaal.’

Uit het publiek kwam onder meer de vraag waarom Braakman vooral mannen fotografeert en weinig vrouwen. ‘Het zijn mannen die me met broer aanspreken, dus dat is onderdeel van het project’, zegt hij. ‘Ik zou wel meer vrouwen uit de wijk willen portretteren, maar ik ben me ook bewust van mijn positie als man en dat er een andere dynamiek is.’

Netherworld

Performancekunstenaar Valentina Vella liet drie nummers horen van haar werk Netherworld, een elektronisch album met poëtische verhalen over persoonlijke en maatschappelijke crises. Vella verwoordt de wreedheden die zijn veroorzaakt door neoliberaal kapitalisme, laat zien hoe absurd vacatureteksten kunnen zijn en verhaalt over datingperikelen. ‘De stukken zijn gebaseerd op teksten die ik jaren geleden heb geschreven toen ik net naar Nederland was verhuisd en ik vooral erg arm, vermoeid en geïsoleerd was’, zegt ze. ‘De basis voor de muziek had ik al, maar ik kwam een Belgische producer tegen die een samenwerking voorstelde en het album een stap verder bracht.

Vella heeft het gehele album in het najaar live ten gehore gebracht bij an other world in Carnisse. ‘Los van het maken van het album, kostte het veel tijd om de performance voor te bereiden’, zegt Vella. ‘De performance duurt vijftig minuten. Ik moest alle tekst uit mijn hoofd leren en oefenen met het tempo en stemgebruik. Voor die tijdsinvestering heb ik de Praktijkbijdrage aangevraagd. Ik vind het een aanrader.’

De kwetsbare thema’s in het werk van Vella roepen vragen uit het publiek op, zoals in welke mate ze rekening houdt met personen die een rol spelen in haar verhalen. ‘Als iemand me vraagt om hun naam uit de tekst te halen, of details die herleidbaar zijn tot die persoon, dan doe ik mijn best om diegene tevreden te stellen’, legt ze uit. ‘Maar uiteindelijk is het mijn verhaal, verteld vanuit mijn eigen unieke en subjectieve perspectief. Dus ik heb het recht om het te vertellen.’ Daarbij gaat ze haar eigen kwetsbaarheid niet uit de weg. ‘Ik maak me er geen zorgen over dat ik mijn eigen grenzen over ga. Ik kies wat ik zeg en hoe, en daar zit heel veel kracht in.’

Praktijkbijdrage

De Praktijkbijdrage voorziet in (een deel van) het honorarium van kunstenaars bij kunstprojecten die een publiek karakter hebben en waarmee kunstenaars hun beroepspraktijk versterken. Met de Praktijkbijdrage draagt Art Office bij aan het honorarium van beeldend kunstenaars voortvloeiend uit onze verbintenis met de Fair Practice Code. Vanaf 8 januari 2024 kun je de Praktijkbijdrage weer aanvragen.

 

 

Foto’s: Hoby Moerland