Inge Aanstoot

schilderen - geschiedenis - artistiek onderzoek - autobiografisch - figuratief

Mijn oeuvre bestaat voornamelijk uit grote, volle, verhalende schilderijen. Ik onderzoek verschillen en overeenkomsten tussen heden en verleden, religie en wetenschap, cultuur en natuur, en wil de toeschouwer prikkelen om verder te kijken dan alleen de voordehandliggende twee kanten aan een verhaal.
Ik probeer een toeschouwer zelf verbanden te laten ontdekken in de verhalen die ik vertel. Mijn werk laat zich niet lezen als een rebus. Ik probeer de kijker mee te nemen in mijn eigen gedachtengang: hoe meer je over een onderwerp leert, hoe complexer het wordt.
Een drietal citaten vat mijn insteek goed samen: ‘The past is a foreign country’ (L.P. Hartley), ‘Temperance is wickedness’ (Stephen Fry) en ‘Kennis bestaat uit details’ (Arnon Grunberg).

Ook werk ik samen met Anique Weve onder het pseudoniem Marie Pop. Zo onderzoeken wij hoe we samen als één kunstenaar kunnen functioneren, en leggen we ook onze individuele werkwijzes onder de loep.


Rock Me Ouroboros

Project

  • 01-03-2022 t/m 12-06-2022
  • In samenwerking met: Auke Triesschijn
  • Locatie: Stichting B.a.d, Rotterdam
  • Project waarbij kunstenaar en ontwerper Auke Triesschijn en ik wekelijks bij elkaar kwamen om visueel en inhoudelijk te reageren op elkaars werk: een oneindig visueel gesprek. Het resultaat was een grote hoeveelheid nieuw, vrij werk, dat we toonden in de kunstvitrines van Stichting B.a.d. Daarnaast organiseerden we een opening en finissage-evenement, waarbij de toeschouwers samen met ons lunchten in een tentoonstellingsinstallatie onder een meiboom. Ook maakten we een kleine publicatie.
  • https://www.foundationbad.nl/rock-me-ouroboros-inge-aanstoot-auke-triesschijn/

Small change, little changes

Tentoonstelling / presentatie

The Opulent Temple of the Lost Paradise

Tentoonstelling / presentatie

  • 11-07-2020 t/m 06-09-2020
  • In samenwerking met: Marie Pop (samenwerking met Anique Weve)
  • Locatie: Contour Gallery, Rotterdam
  • Tentoonstelling met performances met als uitgangspunt het bacchanaal in coronatijd. Eerste grote serie werken van Marie Pop: zowel 2D als installatie & performance. Marie Pop onderzocht wat men miste in tijden van Covid, ten tijde van de eerste lockdowns. In 2021 kreeg het project een vervolg bij Contour, plus een presentatie op Art Rotterdam.
  • https://www.contour.gallery/marie-pop/

Leeuwen op de Coolsingel

Project

  • 23-12-2019 t/m 01-12-2021
  • Locatie: Museum Rotterdam, Rotterdam
  • Als onderdeel van de tentoonstelling 'Leeuwen op de Coolsingel', over Rotterdam in oorlogstijd aan de hand van (wilde) verhalen uit de stad, mocht ik een muurschildering maken in Museum Rotterdam. In aanloop ernaartoe deed ik onderzoek naar het dagelijks leven tijdens de bezetting, met hulp van o.a. het Stadsarchief Rotterdam. Ik richtte mij onder meer op Diergaarde Blijdorp tijdens de Tweede Wereldoorlog. (foto: Lotte Stekelenburg)
  • https://museumrotterdam.nl/tentoonstellingen/leeuwen-op-de-coolsingel

If Paradise Is Half As Nice #8

Project

  • 23-07-2018 t/m 31-08-2018
  • In samenwerking met: leden van ipihan (if paradise is half as nice) en gastkunstenaars
  • Locatie: (ehemalige) Konsum Kaufhaus, Altenburg (Thüringen)
  • Ik mocht als gastkunstenaar meedoen met IPIHAN #8; een project waarbij een groep kunstenaars een aantal weken lang werkt in een leegstaand pand in Oost-Duitsland. In het voormalige, flink vervallen warenhuis (met industriële bakkerij en worstenmakerij!) werkten we ieder aan onze eigen projecten; de resultaten presenteerden we tijdens een drukbezocht openingsweekend. Ik dook in de geschiedenis van de stad en maakte naast schilderijen ook sculpturen en installaties. (foto: Aad Hoogendoorn)
  • https://www.ipihan.com/works-8

Sic semper

Opdracht

  • 16-04-2016 t/m 18-09-2016
  • Locatie: Kunsthal, Rotterdam
  • In de Kunsthal Rotterdam mocht ik een muurschildering van 30 meter maken in Hal 6, de schuinaflopende ruimte die ook vanaf buiten te zien is door een grote glazen ruit. 'Sic semper' (zo zal het blijven / zo zal het blijven gaan) is een associatief werk over de subjectiviteit van geschiedenis, en hoe mensen de geschiedenis door de eeuwen heen naar hun hand zetten. De muurschildering is na afloop van de expositie onder een laag muurverf verdwenen. (foto: Marcel Kollen)
  • https://www.kunsthal.nl/nl/plan-je-bezoek/tentoonstellingen/inge-aanstoot/

Erkenningen

    Prijs
  • Sacha Tanja Penning voor figuratieve kunst

  • 2015
    Prijs
  • Piket Kunstprijs - schilderkunst

  • 2014
    Collectie
  • ,
    Publicatie
  • Rock me ouroboros

  • 2022
  • magazine
  • eigen beheer - Auke Triesschijn & Inge Aanstoot
    Publicatie
  • -