Jan van de Pavert

artistiek onderzoek - schilderen - beeldhouwen

Het lijkt vreemd, maar je had rond 1995 nog niet zo veel monumentale, representatieve, figuratieve kunst. En dat terwijl de commerciële film en de reclamewereld allerlei beelden op het beeldscherm brachten (en brengen) die representatief wilden zijn, die wilden laten zien hoe gelukkig we zijn, wat Nederland is, of hoe we elkaar neerschieten en we in de gevangenis terechtkomen (dit vooral in Amerikaanse producties), en dit dan allemaal altijd doorkruist door reclamebeelden met logo's van banken en levensverzekeringen. In de beeldende kunst leek een representatieve functie helemaal te zijn vergeten. Veel eerder had je wel de Mexicaanse muralisten, die dit terrein hadden opgepikt voor de kunst van hun tijd (± 1930), of Eugène Delacroix (± 1830), maar die waren al decennia dood, of langer. Hoe moet je dat ontwikkelen, dacht ik, een monumentale representatieve kunst, maar dan voor de huidige tijd, voor vandaag? Met de uitvoering van het antwoord ben ik al lang bezig. Ik heb nog voor jaren werk.